De ‘publieksslagerij’ van de Vegetarische Slager in Rotterdam moet vleesvervangers weer een zetje geven

surprise food ©public domain @pikist.com

De Vegetarische Slager opende onlangs een ‘Slagerij’ in Rotterdam. De producent van vleesvervangers wil iedereen bedienen, niet alleen vegetariërs en veganisten.

Slavincken, Pluimfeest Burgers en Auf Wieder Schnitzels liggen uitgestald in een klassieke vitrine onder de toonbank. „Dezelfde beleving als vanouds bij de slager, maar in een nieuw jasje”, zegt Hugo Verkuil, de topman van De Vegetarische Slager.

Het bedrijf, sinds 2018 onderdeel van Unilever en actief in zestig landen, maakt vleesvervangers voor onder meer horeca en detailhandel. Vorige maand, op Dierendag, opende het een ‘publiekswinkel’ in de Pannekoekstraat in Rotterdam. „Mensen kennen ons misschien uit het schap in de supermarkt”, zegt Verkuil, „maar hier in de Slagerij kan je het merk beleven.”

Het stormt, en misschien is het daardoor nu rustig in de zaak. Een buitenlands stel kijkt wat rond. Een man die in de buurt een paar sigaren heeft opgehaald, komt een stukje worst proeven: „Het is heel lang geleden dat ik een plakje worst pakte en opat”, zegt Darry Brown, al ruim vijf jaar vegetariër. „Ik was wel even aan het twijfelen hoor. Is dit echt? Heb ik het nou wel goed gezien?”

Hij wil binnenkort zijn neef, die volgens hem heel veel vlees eet, meenemen om hier te lunchen. Brown is wel kritisch over de prijs. „Die is best behoorlijk.” Zo kost één Slavinck bijvoorbeeld 1,99 euro. Bij de Albert Heijn kosten vier ‘echte’ slavinken 3,69 euro. Verkuil vindt precies dit belangrijk: in de Slagerij kunnen mensen proeven en directe feedback geven. Aan dat contact heeft de fabrikant behoefte.

[…]

De lagere afzet van vleesvervangers in Nederland betreft volgens Cyrille Filott, analist consumentenvoeding bij Rabobank, de verkoop in de supermarkt. Van restaurants en fastfoodketens weet hij het niet; sommige horecazaken hebben de afgelopen jaren juist vleesvervangers op de kaart gezet. Zo baarde ‘biefstukketen’ Loetje vorig jaar opzien met een vegetarische biefstuk.

Kopen mensen minder vleesvervangers vanwege inflatie en gedaalde koopkracht? Over het algemeen zijn vleesvervangers duurder dan vlees, zegt Filott. „Maar het verschil wordt kleiner. Vlees is in prijs meer gestegen dan vleesvervangers.”