KLM steeds minder van belang voor bereikbaarheid Nederland

Aerial Photography of Cars on Road
Photo by Viviana Ceballos on Pexels

Nederland is steeds minder afhankelijk van KLM voor de internationale bereikbaarheid. De bijdrage van het bedrijf aan de netwerkkwaliteit van Schiphol neemt zienderogen af.

Dit blijkt uit een bijlage bij de laatste rapportage van de staatsagent voor KLM, die deze week naar de Tweede Kamer werd gestuurd. De berekeningen voor deze bijlage werden uitgevoerd door adviesbureau SEO Economisch Onderzoek.

Voor het bepalen van het belang van bestemmingen hanteert SEO de GaWC-index, een lijst met steden die van zakelijk belang zijn. In die lijst krijgt iedere stad een klasse toegekend waarmee het belang van die stad voor de wereldeconomie wordt uitgedrukt. De lijst wordt samengesteld door de Globalization and World Cities Research Network.

Zo vormen Londen en New York City gezamenlijk de belangrijkste categorie Alfa++, staat Amsterdam genoteerd in de Alfa-klasse en een stad als Helsinki in de Beta-categorie. Een compleet overzicht is te vinden op Wikipedia.

Ondanks forse groei geen betere netwerkkwaliteit
Op basis van deze indeling is in opdracht van de staatsagent het netwerk van Schiphol en KLM beoordeeld. Uit de analyse blijkt dat de kwaliteit ervan nauwelijks is toegenomen ondanks een forse groei van het aantal vluchten. Terwijl sinds 2013 het aantal vluchten met 17 procent is gegroeid, nam het aandeel vluchten naar GaWC-bestemmingen slechts toe van 81 naar 83 procent.

[…]

Krimp zonder economische nadelen
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek van SEO is dat het beter per trein bereikbaar maken van slechts zes bestemmingen kan resulteren in forse krimp van het vliegverkeer zonder enig negatief gevolg voor de netwerkkwaliteit van Schiphol. Het gaat dan om de steden Brussel, Parijs, Londen, Düsseldorf, Frankfurt en Berlijn.

Op dit moment vliegt nog 15 procent van alle toestellen vanaf Schiphol naar één van die zes steden, terwijl deze goed per trein te bereiken zijn. Bij KLM is dat 10 procent van alle vluchten.

De groei van Schiphol is sinds 2013 niet meer gericht geweest op verbetering van de netwerkkwaliteit, stelt SEO.

[…]

Indirecte vluchten extra alternatief

[…]

Nu blijkt dat KLM veel minder belangrijk wordt voor de bereikbaarheid van ons land, komt het bedrijfsmodel met 70 procent overstappers in een ander daglicht te staan. Die overstappers zijn volgens KLM nodig om Nederland verbonden te houden, maar blijken slechts een schaamlap voor de enorme en overbodige overlast en vervuiling die het bedrijf veroorzaakt.

Hoogste tijd om juist de transferpassagiers te belasten in zo’n mate dat overstappen op Schiphol niet langer aantrekkelijk is. Om zo ruimte te creëren voor welzijn, ook omdat het creëren van welvaart sowieso al lastig blijkt in de vliegindustrie.