‘Als zo’n trein met gevaarlijke stoffen ontspoort, is heel Mierlo-Hout weg!’

W7716021-3354 stat Nymburk2012” by Statistik is licensed under CC BY-SA 3.0

Brabantroute Tussen Zwijndrecht en Venlo rijden goederentreinen die gevaarlijke stoffen vervoeren, zoals ammoniak en propaan. „Verschrikkelijk. Het is alsof er steeds meer komen”, zegt een Helmonder die langs het spoor woont.

[…]

Al jaren stijgt het aantal goederentreinen tussen Nederland en Duitsland. Vorig jaar reden er op de drukste dagen meer dan honderd exemplaren over de Brabantroute, volgens cijfers van spoorbeheerder ProRail. De Brabantroute is de spoorlijn die loopt van Zwijndrecht tot Venlo. Het spoor langs de Houtse Parallelweg is daar onderdeel van. Een deel van die goederentreinen vervoert gevaarlijke stoffen, zoals ammoniak, propaan en pentaan.

De treinen zitten soms kont aan kont

Maria Poulussen woonachtig aan Parallelweg

„Verschrikkelijk!” zegt Maria Poulussen (77). Ze komt net haar huurhuis aan de Parallelweg uit lopen, handtas en autosleutels in de hand. „Het is alsof er steeds meer komen. De treinen zitten soms kont aan kont; dat ze echt in moeten houden totdat de ander een stukje verder is.”

Veel gedreun

De goederentreinen zorgen volgens Poulussen voor „veel gedreun” binnen. „Ze zijn hier pas de muur komen metselen. Die was helemaal gescheurd.” Ze loopt naar de zijkant van haar hoekhuis en wijst een stukje buitenmuur aan waar vers cement tussen de bakstenen zit. En dan heeft ze het nog niet eens gehad over de treinen met gevaarlijke stoffen. „Als zo’n trein ontspoort, is heel Mierlo-Hout weg!”, zegt ze, de naam gebruikend van het dorp dat opging in stadsdeel Helmond-’t Hout.

[…]

Onlangs heeft een groepje bezorgde bewoners van de Houtse Parallelweg een brief gestuurd naar de Helmondse gemeenteraad. Poulussen deed niet mee, omdat ze pas van de brief hoorde toen die al was verstuurd. De vele wagons met gevaarlijke stoffen geven de briefschrijvers een gevoel van onveiligheid: „Mocht er iets gebeuren, dan zijn de gevolgen niet te overzien.” De vele goederentreinen zorgen bovendien voor geluidsoverlast en scheuren in hun muren. Ze roepen de verantwoordelijk wethouder op „een sterk signaal” af te geven in Den Haag „dat dit zo niet meer verder kan”.

Burgemeesters trokken aan de bel

Sommige van de bewoners van de Houtse Parallelweg die NRC heeft gesproken, zes in totaal, zijn ervan overtuigd dat het aantal treinen dat gevaarlijke stoffen vervoert, de laatste jaren is toegenomen. Maar dat is niet het geval, blijkt uit cijfers van ProRail: het aantal is al jaren vrijwel stabiel.

Afgelopen januari trokken Brabantse burgemeesters, onder wie die van Helmond, toch aan de bel in Den Haag, via een brief aan staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat, CDA), die is ingezien door NRC. Dat het aantal treinen met gevaarlijke stoffen niet is toegenomen, betekent niet per se dat de zorgen van de omwonenden onterecht zijn. Het aantal goederentreinen over de Brabantroute gaat de komende tijd namelijk toenemen en daar kunnen treinen met gevaarlijke stoffen tussen zitten.

[…]

De Brabantroute zal vanaf eind 2024 vaker gebruikt worden