Betalen om te retourneren steeds normaler: ‘Elke dag 50.000 artikelen’

Jack Sealey Warehouse” by toolstop is licensed under CC BY 2.0

Even een paar schoenen in twee maten bestellen voor de zekerheid of een product waar je eigenlijk over twijfelt tóch even in het echt willen zien. De berg geretourneerde producten – 50.000 per dag – heeft webwinkel Wehkamp doen besluiten om kosten in rekening te brengen voor het terugsturen van pakketjes. Maar waar komen al die pakketjes terecht?

50 cent per artikel dat je terugstuurt. Dat is de regel die webwinkel Wehkamp vanaf 24 april hanteert. De maatregel zou moeten helpen bij het terugdringen van het aantal retourneringen. “Met de symbolische kosten wil Wehkamp haar klanten wijzen op de maatschappelijke impact van de goederenstroom”, zegt een woordvoerder tegen RTL Nieuws.

50.000 artikelen

De nieuwe regel komt er ook niet voor niks. Wehkamp ontvangt naar eigen zeggen dagelijks 50.000 artikelen retour. “Het grootste deel van de retouren komt van een vrij kleine groep klanten die heel veel artikelen bestellen, maar ook heel veel terugsturen”, vertelt de woordvoerder. De winkel verwacht dat die mensen door de maatregel minder artikelen gaan bestellen.

Maar Wehkamp is niet de enige die kosten rekent voor een retour. Eerder begonnen kledingwinkels H&M en Zara al met de maatregel in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Andere concurrenten van Wehkamp, waaronder Bol.com en Coolblue, kiezen er vooralsnog niet voor om kosten in rekening te brengen bij retouren.

Lector Citylogistiek Walther Ploos van Amstel vindt het een slimme zet van Wehkamp. “Nederlanders zijn erg prijsgevoelig”, vertelt hij. Retouren kosten bedrijven veel geld. “Voor de hele verwerking kost het een webwinkel al gauw tussen de 10 en 15 euro per pakket”, legt hij uit.

De retourkosten helpen volgens Ploos van Amstel dan ook om consumenten aan het denken te zetten. “Waarom retourneer ik dit? Is het wel terecht?”

[….]

Maar Wehkamp is niet de enige die kosten rekent voor een retour. Eerder begonnen kledingwinkels H&M en Zara al met de maatregel in het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Andere concurrenten van Wehkamp, waaronder Bol.com en Coolblue, kiezen er vooralsnog niet voor om kosten in rekening te brengen bij retouren.

Lector Citylogistiek Walther Ploos van Amstel vindt het een slimme zet van Wehkamp. “Nederlanders zijn erg prijsgevoelig”, vertelt hij. Retouren kosten bedrijven veel geld. “Voor de hele verwerking kost het een webwinkel al gauw tussen de 10 en 15 euro per pakket”, legt hij uit.

De retourkosten helpen volgens Ploos van Amstel dan ook om consumenten aan het denken te zetten. “Waarom retourneer ik dit? Is het wel terecht?”