Forse kritiek op klimaatplannen financiële sector: ‘Blijft vaak bij koffiedrinken’

De grootste banken, verzekeraars en pensioenfondsen van Nederland doen te weinig om hun beloofde klimaatdoelstellingen te halen. Dat blijkt uit onderzoek van de Eerlijke Geldwijzer, een initiatief van onder meer Oxfam Novib, Milieudefensie en Amnesty International.

De huidige klimaatactieplannen van de drie grootste banken (ING, ABN Amro, Rabobank), de drie grootste verzekeraars (Achmea, ASR, NN Group) en de vier grootste pensioenfondsen (ABP, PFZW, PMT, BpfBOUW) schieten ‘ernstig tekort’, luidt de conclusie van het onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Profundo.

Hoewel de financiële instellingen zich intussen allen hebben verbonden aan het Klimaatakkoord van Parijs, zijn hun plannen om die doelen te halen te vaag, luidt de kritiek. Ook blijven ze soms geld uitlenen aan vervuilers en doen ze nog te weinig om hun klanten richting een groenere toekomst te bewegen.

Drie jaar de tijd

In juli 2019 beloofden banken, pensioenfondsen, verzekeraars en vermogensbeheerders dat ze voor het einde van 2022 met duidelijke klimaatplannen zouden komen. Maar daar is volgens Barbara Oosters, projectleider van Eerlijke Geldwijzer en werkzaam bij Oxfam Novib, nog te weinig van terecht gekomen.

“Dat terwijl deze financiële instellingen hier eigenlijk best veel tijd voor hebben genomen”, zegt Oosters tegen RTL Nieuws. “Natuurlijk zijn er stappen gezet, Maar we zijn nu begin 2023 en wij zeggen dat overall geconcludeerd moet worden dat hun plannen niet voldoen aan internationale criteria voor geloofwaardige en kwalitatieve klimaatplannen. Van deze tien bedrijven scoort eigenlijk geen enkele hoger dan een 5.”

Wat kunnen financiële instellingen doen volgens Eerlijke Geldwijzer om klimaatverandering tegen te gaan?

  • Stoppen met het financieren van nieuwe olie- en gasprojecten.
  • Beleid opstellen voor het uitfaseren van fossiele energie.
  • Concrete tussendoelen stellen voor minder uitstoot, doelen waaraan ze ook gehouden kunnen worden.
  • Een ‘absoluut’ reductiedoel stellen voor hun hele klantenportefeuille.