FNV doet aangifte in Rotterdam tegen ‘diefstal van sociale zekerheid’

blue and white no smoking sign
Photo by G-R Mottez on Unsplash

Gezamenlijke actie FNV Uitkeringsgerechtigden en FNV Havens

Leden van FNV Uitkeringsgerechtigden en FNV Havens doen op donderdag 25 juni symbolisch aangifte bij het politiebureau aan het Zuidplein in Rotterdam. Volgens de vakbond steelt het kabinet van werknemers en uitkeringsgerechtigden door miljarden euro’s uit fondsen voor sociale zekerheid te gebruiken voor andere doeleinden.

Maureen van der Pligt, bestuurder FNV Uitkeringsgerechtigden: ‘Werknemers betalen premie voor sociale zekerheid met een duidelijke bedoeling: bescherming bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. Als de overheid dat geld voor andere doelen gebruikt, voelt dat voor veel mensen als diefstal. Met deze aangifte laten we zien dat de maat vol is.’

Symbolische aangifte

Ongeveer zestig FNV-leden en kaderleden verzamelen zich om 10.00 uur bij het bureau. Daar zullen zij kort het woord voeren voordat zij gezamenlijk een symbolische aangifte indienen. De actie richt zich tegen de plannen van het kabinet om geld uit fondsen voor onder meer WW en WIA anders te besteden dan waarvoor werknemers en werkgevers jarenlang premie hebben betaald.

Volgens de FNV raakt de maatregel niet alleen huidige uitkeringsgerechtigden, maar ook werkenden die erop moeten kunnen vertrouwen dat het sociale stelsel beschikbaar blijft wanneer zij het nodig hebben.

Steun van FNV Havens

Ook werknemers uit de havensector sluiten zich daarom bij de actie aan.

error: