Energiebedrijven steken meer geld in reclame, niet om klanten te werven maar om gascrisis uit te leggen
Energiebedrijven gaven tientallen miljoenen euro’s uit aan advertenties. Vattenfall is de grootste adverteerder.
Energiebedrijven hebben in 2022 ondanks de gascrisis meer geld gestoken in advertenties. Vattenfall was met ruim 14 miljoen euro de grootste adverteerder, zo blijkt uit cijfers van mediabureau Nielsen opgevraagd door de Volkskrant. Met de reclames wilden bedrijven niet alleen nieuwe klanten werven, maar vooral uitleg geven aan bestaande klanten over de sterk opgelopen energieprijzen.
De bruto-uitgaven van alle energiebedrijven aan reclame op radio, tv, print, abri’s en online stegen met 19 procent naar 65 miljoen euro, waarmee weer bijna evenveel geld werd uitgegeven als in 2019 en 2020.
Door de grote tekorten aan gas en stroom stegen het afgelopen jaar de energietarieven voor nieuwe contracten razendsnel. Het was daarom voor bedrijven weinig aantrekkelijk om nieuwe klanten te werven. Essent, Eneco en Energiedirect (net als Essent een dochter van het Duitse bedrijf EON) schroefden hun uitgaven daarom terug. Vattenfall, Engie en Nuts Groep (van Budget Energie) gingen daarentegen meer geld uitgeven, vooral om uitleg te geven.