Advies aan regering: laat wegtransport de klimaatopgave luchtvaart maar oplossen

Boeing 747-400 – KLM PH-CKB – Buitenveldertbaan – EHAM/AMS – Schiphol – NL” by Frans Berkelaar is licensed under CC BY-ND 2.0

Zoals op deze site al zo vaak uitgelegd, zal de luchtvaart niet in staat blijken een evenredige bijdrage te leveren aan de afgesproken klimaatdoelstellingen. Daarom moet het wegverkeer de missende bijdrage van de vliegindustrie leveren.

Dit blijkt uit een advies van bureau Guidehouse aan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). In de 34 pagina’s tellende analyse wordt ernstig rekening gehouden met het feit dat de luchtvaart zelfs helemaal niets zal doen om de opwarming van de aarde te voorkomen.

Vervoer over land, de zeevaart en de binnenvaart krijgen volgens het rapport allemaal te maken met sectorspecifieke maatregelen om de CO2-uitstoot omlaag te brengen. De luchtvaart niet: deze sector wordt volledig vrij gelaten in de manier waarop de klimaatbijdrage totstandkomt.

“Daardoor is niet gegarandeerd dat er fysieke inzet komt uit de luchtvaartsector”, aldus Guidehouse. Zij verwachten dat de vliegindustrie liever emissierechten inkoopt bij andere sectoren die de uitstoot wel terugbrengen.

[…]

Vliegindustrie weer vrijgesteld
Daarbij krijgt het vervoer over land geen enkele ruimte in het beleid om emissierechten buiten de eigen sector in te kopen en de scheepvaart slechts voor 2,5 procent. De luchtvaart wordt geheel vrijgelaten en kan dus 100 procent van de emissierechten elders opkopen zonder zelf ook maar iets aan verduurzaming te doen.