Shell geeft bouw biobrandstoffabriek Rotterdam definitief op, nieuwe deuk in klimaatambities – update

Luchtfoto van de petrochemische industrie in Pernis met op de voorgrond de geopende Botlekbrug (foto: Rijkswaterstaat). Michiel1972, Attribution, via Wikimedia Commons

Shell stopt met de bouw van een biobrandstoffenfabriek in de Rotterdamse haven. Het bedrijf legde de werkzaamheden vorig jaar al stil, en staakt het project nu definitief vanwege ‘de marktdynamiek en de verwachte bouwkosten’.

Het opgeven van de biobrandstoffenfabriek, die zou verrijzen op het Shell-terrein in Pernis, is een nieuwe deuk in de klimaatambities van de olie- en gasgigant. Het bedrijf schaalde de afgelopen jaren eerder al de investeringen in hernieuwbare energie af en zet in op de productie van meer vloeibaar aardgas, dat een grote milieu-impact heeft.

De fabriek in Rotterdam zou uit onder meer slachtafval en frituurvet biobrandstoffen brouwen. Dit moest leiden tot 2,8 megaton minder CO2-uitstoot, volgens Shell net zo veel als de uitstoot van een miljoen Europese personenauto’s in een jaar.

‘Onvoldoende concurrerend’

De bouw werd vorig jaar stilgelegd vanwege slechte marktomstandigheden. Door een tegenvallende vraag en de opening van andere biobrandstoffabrieken in Europa is de verwachting dat de prijs van die brandstoffen de komende jaren zal dalen.

Duurzame vliegtuigbrandstof

In de fabriek wilde Shell onder meer hernieuwbare diesel en sustainable aviation fuel (SAF) maken. Voor de luchtvaart is die laatste brandstof van groot belang: het is op dit moment de enige realistische manier om de sector te vergroenen.

Dat vliegtuigen nog nauwelijks SAF tanken, is volgens luchtvaartmaatschappijen te wijten aan de hoge kosten en lage beschikbaarheid van de brandstof. Het is wat dat betreft een veeg teken dat Shell meer SAF-productie in Nederland niet rendabel acht.

Schreeuwend tekort aan duurzame kerosine, en toch stopt Shell zijn enige fabriek. Hoe kan dat? – Volkskrant 04SEP2025

Energiegigant Shell gaat toch geen duurzame kerosine produceren. En dat terwijl er wereldwijd binnen enkele jaren een schreeuwend tekort is. Hoe kan dat? En wat betekent het voor de verduurzaming van de luchtvaart?

Zit er dan niemand te wachten op duurzame kerosine?

Jawel, de luchtvaartsector. Het belang van duurzame kerosine, ook wel bekend als sustainable aviation fuel (SAF), is voor vliegmaatschappijen nauwelijks te overschatten. Het is de enige manier om op korte termijn de uitstoot ietwat te beperken.

En dus besloot de Europese Commissie dat vliegmaatschappijen de komende jaren fors meer SAF moeten gebruiken. 

Dus de vraag naar SAF neemt toe, maar Shell gaat niets produceren. Wat nu?

Dat is ook was het Finse bedrijf Neste verwacht. Het bouwde een eigen SAF-fabriek in Rotterdam, die sinds april draait. Neste verwacht dat de vraag ‘aanzienlijk zal toenemen’, zegt een woordvoerder. Daarom is het inmiddels alweer begonnen aan een uitbreiding, waardoor Rotterdam in 2027 de ‘grootste fabriek ter wereld’ moet hebben, met een productiecapaciteit van 2,7 miljoen ton per jaar. Dat is veel, maar tegelijkertijd nog lang niet genoeg: wereldwijd wordt er jaarlijks zo’n 300 miljoen ton kerosine opgestookt.

Wat betekent dit voor de luchtvaartsector?

Voor Air France-KLM op korte termijn weinig, schrijft een KLM-woordvoerder. ‘We hebben langlopende contracten met verschillende leveranciers, zoals Neste in Rotterdam en Singapore, DG Fuels in de VS en TotalEnergies in Frankrijk.’ Wel is het ‘spijtig dat een serieuze partij stopt met de productie van deze brandstof in Nederland’.

KLM riep de overheid eerder deze zomer op om fors te investeren in de Nederlandse SAF-productie. Volgens hoofd duurzaamheid Zita Schellekens was het voor KLM in theorie mogelijk om dan ‘17 à 20 procent SAF’ bij te mengen en toch de klimaatdoelen van 2030 te halen, iets wat nu buiten bereik ligt.

NESTE Naantali in western Finland by Markus Rantala (Makele-90), CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons