De mens is een plofkip – Hoe de voedingsindustrie ons ziek maakt

ai generated, woman, shop
Photo by VividStroke on Pixabay

Teun van de Keuken verklaart de oorlog aan de voedingsindustrie die, zo betoogt hij in een pamflet, uit winstbejag de mens ziek maakt.

Gerede kans dat journalist Teun van de Keuken uw leven er niet leuker op maakt. Wel gezonder. De mens is een plofkip is niets minder dan een eyeopener die je ietwat ontgoocheld, maar strijdbaar achterlaat. Van de Keuken werd bekend als verslaggever van Keuringsdienst van Waarde, is columnist, podcastmaker én oprichter (en naamgever) van het activistische Tony’s Chocolonely, waarmee hij slaafvrije chocolade probeerde te maken. Dat bedrijf heeft hij inmiddels verkocht en nu knoopt hij de strijd aan met diezelfde voedingsindustrie. Zijn boek is in een avond uit te lezen en daarna lacht een doos met Pringles u nooit meer onschuldig toe.

Wetenschappers én marketeers hebben namelijk net zo lang aan dat olijk gevormde chipje gesleuteld tot de eter een licht orgastische ervaring heeft tijdens het knabbelen en er niet meer mee kan stoppen. Gebrek aan wilskracht? Niet helemaal, betoogt Van de Keuken, als er miljoenen zijn geïnvesteerd om ons slaafse brein zo gewiekst mogelijk te manipuleren. De voedingsindustrie voert een oorlog om onze ‘lekkere trek’ en het slagveld is een samenleving die vrij letterlijk uit zijn voegen begint te barsten.

Net als met meer maatschappelijke problematiek (klimaat, de macht van tech-bedrijven) kan ongezond eten en de bijkomstige obesitasepidemie voelen als een oncontroleerbaar, ver-van-mijn-bed-probleem. We weten wel dat er iets mis is, maar de actiebereidheid blijft achter. Het boek van Van de Keuken maakt de materie concreet én wijst een schuldige aan.