‘Waar blijft de autoluwe stad met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur?’

Bergse Dorpsstraat © Apple Maps

Rotterdam – De ChristenUnie in Rotterdam wil meer ruimte voor de fietser en de voetganger en wil geleidelijk de automobilist meer gaan weren uit de stad. De partij vraagt zich onder meer af waarom het invoeren van de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op zich laat wachten.

De ChristenUnie heeft samen met GroenLinks schriftelijke vragen gesteld over de stand van zaken wat betreft de invoering van 30 kilometer per uur als uitgangspunt, een autoluwere stad, het vergroten van ruimte voor de fiets en de verkeersveiligheid in de stad. 

F l a n k e r, Public domain, via Wikimedia Commons

Ruim drie jaar geleden is de motie aangenomen om een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in de stad als uitgangspunt te hanteren. De uitvoering hiervan laat al geruime tijd op zich laat wachten. ‘Het is intussen ruim anderhalf jaar geleden dat miljoenen gereserveerd zijn voor het autoluw maken van delen van de stad. Tot op heden hebben we pas slechts een begin kunnen constateren van actie voor de besteding van deze miljoenen.’

[…] ‘We hebben het in de zomer van 2023 al gezien in de Aert van Nesstraat, Kruiskade, Meent en het Schouwburgplein straten ’s avonds en in het weekend zijn afgesloten. GroenLinks en de ChristenUnie denken daarnaast aan de Coolsingel en omgeving, maar ook aan de Nieuwe Binnenweg, Witte de Withstraat, Schiedamseweg, Bergse Dorpsstraat, de Zwartjanstraat, de Beijerlandselaan en zo zijn er vast nog meer straten te bedenken.’