Omstreden Schiphol-rapport toont nut van vliegbelasting, maar spaart KLM nog

plane, klm, schiphol
Photo by photocello on Pixabay

Een hogere vliegbelasting op langeafstandsvluchten zorgt voor veel meer CO2-besparing dan krimp van Schiphol. Dat is de conclusie van een rapport dat KLM uit de openbaarheid probeerde te houden. Maar de methode van de onderzoekers spaarde de luchtvaartmaatschappij nog.

De afgelopen dagen is er veel te doen geweest over een onderzoek van Schiphol en KLM naar de krimp van de luchthaven. KLM wilde dat rapport onder de pet houden, ontdekte de Volkskrant. Dat wilde de vliegmaatschappij omdat het rapport vermeldt dat een verhoogde vliegtaks grote voordelen heeft voor het klimaat en de geluidsoverlast rondom Schiphol.

[…]

Broodjesbakker heeft geen hub nodig

“Dat is een politieke keuze”, zegt Paul Peeters, lector duurzaam toerisme aan Breda University of Applied Sciences. “Je kunt je afvragen waarom wij willen dat Schiphol een hub is. Daar hebben we er nog drie van, vrij dichtbij.”

Een goed verbonden luchthaven is aantrekkelijk voor sommige bedrijven, zegt Peeters. “Maar voor de gemiddelde broodjesbakker is het niet zo relevant.” Bovendien zijn andere factoren, zoals de beschikbaarheid van goed opgeleid personeel en gunstige regelgeving, volgens hem belangrijker.

Ook voor toeristen is Schiphol als hub volgens hem minder belangrijk. “Als je een stuk of vijftig bestemmingen goed bedient, heb je 90 procent van de vakantiegangers in de zak.”

‘Schiphol past niet meer’

Milieuorganisaties roepen al jaren op tot een hogere vliegbelasting op lange vluchten. Die zouden we juist moeten combineren met de krimp van het aantal vluchten waar het kabinet op aanstuurt, zegt Koenraad Backers, programmaleider luchtvaart bij Natuur & Milieu. “Je hoeft daar niet tussen te kiezen.”

Backers vreest dat een groter aantal vluchten op kortere afstanden de geluidshinder rondom Schiphol niet doet afnemen. “Uit onderzoeken is duidelijk dat de ervaren geluidshinder vooral wordt veroorzaakt door het aantal vluchten over je hoofd. Dus kleinere vliegtuigen zullen wel minder geluid uitstoten, maar vaak wordt dat niet ervaren als minder geluid.”

“In Nederland past Schiphol gewoon niet meer”, zegt Backers. De problematiek rond stikstof, klimaat en geluid is te groot om buitenlanders te blijven aantrekken om hier over te stappen, vindt hij. “Je moet kijken naar welke luchtvaart wij nodig hebben voor de behoefte die Nederland heeft. En niet welke luchtvaart we nodig hebben om KLM in het zadel te houden.”