Krijgt Trevvel een opvolger? ‘Hopelijk hebben we ook als gemeente geleerd van de fouten’

Donald Trung Quoc Don (Chữ Hán: 徵國單) – Wikimedia Commons – © CC BY-SA 4.0 International.

Wie gaat kinderen en ouderen in Rotterdam vervoeren vanaf 1 juli 2025? De komende maanden moet duidelijk worden aan welke eisen vervoerders moeten voldoen. Wordt het weer Trevvel of wordt het een ander bedrijf? Het spel rondom tientallen miljoenen euro’s is begonnen.

Kandidaten die in aanmerking willen komen voor het nieuwe contract, hebben vorige maand al hun belangstelling kunnen laten zien. Dat traject heet een aanbesteding. Tijdens zo’n proces vraagt de gemeente bijvoorbeeld aan de vervoerders wat zij belangrijke elementen voor zo’n nieuw contract vinden. Denk aan hoe schoon en zuinig de taxi’s en busjes moeten zijn. Of: welke kwaliteiten moeten de chauffeurs hebben? Of misschien nog belangrijker: hoe belangrijk is op tijd zijn bij een klant?

Het huidige contract doelgroepenvervoer loopt zeven jaar en levert de vervoerder 31,8 miljoen euro op (bron: jaarverslag Trevvel). De opbrengst van het leerlingenvervoer is niet bekend. Voor het nieuwe contract heeft de gemeente Rotterdam tijdens het bevragen van de marktpartijen laten weten dat op dit moment per jaar 28 duizend personen worden vervoerd (doelgroepen en leerlingen), die gezamenlijk zorgen voor 1,4 miljoen ritten.

[…]

Hoe moet het nu verder? Een belangrijke taak in het vervolgverhaal is weggelegd voor het Rotterdamse stadsbestuur. Dat sprak de afgelopen zeven jaren jaar veelvuldig over het vervoer van ouderen en leerlingen.

Het is niet het enige onderwerp waarover de PvdA, dat het debat aanvroeg, met verantwoordelijk wethouder Ronald Buijt wil praten. De partij hoopt dat de Leefbaar-wethouder voldoende met zijn gemeenteraad zal sparren zodat een eventuele volgende aanbesteding tot minder commotie zal leiden.