Overal 30 km per uur; ‘Zonder handhaving is het schijnveiligheid’

F l a n k e r, Public domain, via Wikimedia Commons

Wat vinden onze lezers over het verlagen van de snelheidslimiet naar 30 kilometer per uur op steeds meer wegen in Rotterdam en andere steden? Dat vroegen we hen in de wekelijkse Kwestie nu in Rotterdam 30 kilometer per uur ook geleidelijk de standaard wordt, en ook in andere dorpen en steden wordt dit steeds vaker de maximale snelheid.

Niettemin waarschuwen hulpdiensten voor de problemen die dit met zich meebrengt. Maatregelen zoals drempels en wegversmallingen om de snelheid te verminderen, leiden steeds vaker tot vertragingen voor hulpdiensten. Het duurt langer om bij een brand te arriveren of een gewonde naar het ziekenhuis te brengen door deze voorzorgsmaatregelen. Volgens het stadsbestuur zal het aantal verkeersongevallen afnemen als de maximumsnelheid op minder wegen wordt verlaagd naar 50 kilometer per uur. Bovendien zou de impact van een verkeersongeval bij 30 kilometer per uur aanzienlijk kleiner zijn. In het eerste kwartaal van dit jaar zal de gemeente het verkeerscirculatieplan presenteren, waarin wordt aangegeven welke Rotterdamse straten wanneer worden verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur.