Onderzoeksraad: drukte op de Nieuwe Maas vraagt om meer regie

Een watertaxi botste in 2022 met hoge snelheid op een rondvaartboot in Rotterdam. De Onderzoeksraad voor Veiligheid zegt dat er meer nodig is dan het veranderen van regels alleen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) zegt dat de drukte op de Nieuwe Maas in Rotterdam om meer regie en professionalisering vraagt. Passagiers zijn in watertaxi’s niet veilig genoeg. Dat blijkt uit het onderzoek van de OVV naar een ongeluk op de rivier in de zomer van 2022. Een watertaxi stevende toen met hoge snelheid op een rondvaartboot af, botste en kantelde. De watertaxi zonk, hulpdiensten hielpen de zes opvarenden uit het water. Twee passagiers raakten gewond.

De OVV concludeert dat de schipper van de watertaxi in het midden van de vaarweg voer, in plaats van aan de juiste zijde. De schippers van beide boten geven aan dat zij elkaar niet op tijd hadden gezien. Uit het onderzoek van de OVV komt naar voren dat schippers meer training moeten krijgen. Er worden volgens de Onderzoeksraad te weinig eisen gesteld aan boten zoals watertaxi’s. Maar het is ook aan de havenmeester Rotterdam en de gemeente om de rivier minder complex in te richten. Verder moet er een duidelijker wettelijk kader komen, vinden de onderzoekers. Erica Bakkum, van de OVV, benadrukt dat alle partijen er aan moeten werken om de Nieuwe Maas veiliger te maken: „Er zijn allerlei regels en procedures maar het vaargedrag van de schippers wijkt daar regelmatig van af. Gedrag verander je niet met regels alleen.”