Biologische verswaren worden populairder ondanks gewoonten in de supermarkt

Consumenten besteden steeds meer geld aan biologische producten in de supermarkt. Dat komt volgens marktonderzoeker GfK vooral doordat verswaren met een goed verhaal in trek zijn. Tegelijkertijd verandert de consument zijn boodschappenpatroon niet zomaar.

De omzet van biologische producten steeg in twee jaar tijd met 42 procent naar 1,6 miljard euro. Dat komt vooral doordat consumenten vaker kiezen voor verse biologische producten, zoals vlees, zuivel, groenten en fruit. De verse producten zijn goed voor 72 procent van alle omzet uit biologische boodschappen.

Op alle boodschappen is het aandeel biologische inkopen minder indrukwekkend: 3,8 procent. De overheid streeft naar een marktaandeel van 15 procent in 2030. Dat gaat in dit tempo niet lukken.

Toch is er blijdschap over de cijfers en de stappen die supermarkten zetten, laat brancheorganisatie van de biologische sector Bionext weten. Zowel PLUS als Albert Heijn presenteert bepaalde producten nu standaard biologisch. Dat geldt voor bijvoorbeeld melk, pompoenen en sla.