Raad Rotterdam stemt in met ‘brug die bijna niemand wil’
De Rotterdamse gemeenteraad heeft op de laatste vergadering van het jaar ingestemd met de komst van een derde stadsbrug over de Maas. De nieuwe oeververbinding moet de wijken Kralingen en De Esch aan de oostflank en IJsselmonde/Feijenoord en de rest van de zuidkant met elkaar verbinden.
Maar eigenlijk is niemand in Rotterdam echt blij met de brug als gekozen vorm. Bijna de voltallige raad, geraadpleegde omwonenden en de scheepvaartsector wilden eigenlijk een tunnelverbinding. Met daarin hoogwaardige voorzieningen voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer. Een tunnel, die begroot is op 3 miljard euro, blijkt echter te duur.
De nu gekozen oplossing kost naar schatting ongeveer de helft van dat bedrag. Het rijk wil alleen meebetalen aan een oeververbinding waar ook auto’s gebruik van kunnen maken.
Met name de bewoners van de wijk De Esch, gesteund door de oppositie, zijn boos over het plan zoals het er nu ligt. De brug zou waardevol natuurgebied langs de Maas bedreigen. Ook vrezen de bewoners grote verkeersoverlast omdat over de nieuwe brug dagelijks meer dan 10.000 auto’s zullen rijden. De scheepvaartsector vreest voor gevaarlijke situaties omdat de brug niet ver van een bocht komt te liggen.
Oostflank
Rotterdam gaat ongeveer 30.000 nieuwe woningen bouwen in de Oostflank, het gebied tussen Prins Alexander en Zuidplein. De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe stadsbrug tussen IJsselmonde en Kralingen, en met snel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom. Vanwege het grote woningtekort in de stad, zijn de nieuwe woningen hard nodig.
Deze plannen staan in de herziening van de omgevingsvisie van de gemeente Rotterdam.
De gemeenteraad heeft op 21 december 2023 ingestemd met de plannen voor de Oostflank, waaronder de komst van een derde stadsbrug, en de definitieve herziening van de omgevingsvisie.
Het is definitief: Rotterdam krijgt een nieuwe stadsbrug tussen Noord en Zuid
Er is donderdagavond een historisch besluit genomen in de Rotterdamse gemeenteraad: er komt definitief een nieuwe stadsbrug. Naast de Erasmusbrug en de Willemsbrug komt een derde oeververbinding tussen Noord en Zuid.
De nieuwe brug komt tussen de wijken Veranda en De Esch en verbindt hierdoor straks Kralingen, De Esch, Feijenoord en IJsselmonde.
Levenslijn voor Rotterdam-Zuid
De Zwaan is ondertussen een kwart eeuw oud en Rotterdam groeit steeds verder uit haar jasje. Wethouder Vincent Karremans: “Deze brug is een levenslijn voor Rotterdam-Zuid, een must voor de ontwikkeling en versterking van de stad en daarmee een logische vervolgstap 25 jaar na de opening van de Erasmusbrug.”
De oeververbinding wordt geschikt voor fietsers, voetgangers en auto’s. Over deze brug gaat ook een nieuwe tramlijn rijden, waardoor je in een kwartier tussen Kralingse Zoom en Zuidplein kunt reizen. Daarnaast maakt de komst van deze brug het mogelijk om zo’n 35.000 woningen te bouwen in het Oosten van de stad.