Langzamer, maar veiliger: Amsterdam zet groots in op 30 km/u

F l a n k e r, Public domain, via Wikimedia Commons

Amsterdam wil het verkeer veiliger maken door de maximumsnelheid vanaf 8 december in de meeste straten te verlagen naar 30 kilometer per uur. Het is voor het eerst dat een stad op zo’n grote schaal in een keer de maximale snelheid aanpast. Andere steden, zoals Rotterdam en Utrecht, voeren de aanpassing geleidelijker in.

De woordvoerder van de Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Verkeer) zegt dat gemiddeld meer dan drie ongelukken per dag plaatsvinden op de drukke wegen en fietspaden van Amsterdam en Weesp. “De stad wil de verkeersveiligheid vergroten door de maximumsnelheid aan te passen. Het doel is niet alleen om het aantal ongelukken te verminderen, maar ook om de overlevingskansen te vergroten na een aanrijding.”

Grotere overlevingskans bij ongeluk

Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit 2019 wijst uit dat bij een snelheid van 30 kilometer per uur (km/u) de overlevingskans van een voetganger bij een botsing met een auto stijgt tot 95 procent, wat 10 procent hoger is dan bij 50 km/u. Daarnaast wordt verwacht dat het aantal ongelukken met 20 tot 30 procent zal afnemen als alle weggebruikers langzamer rijden. 

Bestuurders hebben dan meer tijd om te reageren op onverwachte situaties, de remweg is korter en het blikveld breder, waardoor de veiligheid op de weg aanzienlijk wordt verbeterd. Ook zorgt de aanpassing voor minder lawaai, wat leidt tot een veiligere en rustigere omgeving voor iedereen.