Aantal doden en gewonden in verkeer neemt flink toe

Transport preparation” by Kecko is licensed under CC BY-ND 2.0

Afgelopen jaar vielen veel meer zwaargewonden bij ongelukken in het verkeer. In 2022 ging het om 8300 mensen. Dat is ruim 20 procent meer dan in 2021, toen 6800 ernstig gewonden vielen. Dit voorjaar werd al duidelijk dat ook het aantal doden in het verkeer met 21 procent was toegenomen naar 745.

Dat blijkt uit een analyse van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). Het instituut verwacht dat het er de komende jaren niet beter op wordt. Als er geen extra maatregelen worden genomen zal het aantal ernstig verkeersgewonden volgens het instituut mogelijk verdubbelen in 2040 en het aantal doden niet afnemen.

Fietsers

Voornamelijk fietsers raakten gewond (70 procent) of kwamen afgelopen jaar te overlijden (39 procent) bij een verkeersongeluk. Vaak gaat het dan om fietsers van 60 jaar of ouder: het aantal verkeersslachtoffers in die leeftijdsgroep stijgt al jaren.

Na meer verkeersdoden in 2022 ook fors meer ernstig verkeersgewonden

13 DECEMBER 2023

Vooral fietsers verkeersslachtoffer
Zowel onder de verkeersdoden als onder de ernstig verkeersgewonden vormden fietsers net als in voorgaande jaren in 2022 verreweg de grootste groep: van alle verkeersdoden was 39% een fietser en van de ernstig gewonden was dat 70%. Bij de fietsdoden zien we dat zij voornamelijk werden aangereden door een automobilist, terwijl fietsgewonden vooral vielen bij  ongevallen waar geen motorvoertuig bij betrokken was.

Slachtoffers naar leeftijd: vooral ouderen
Ruim de helft (54%) van de verkeersdoden in 2022 was 60-plusser. Het aantal verkeersdoden in deze leeftijdscategorie stijgt al jaren, gemiddeld met zo’n 3% per jaar. 
Bij de ernstig verkeersgewonden in 2022 was 58% 60 jaar of ouder. Ook hier stijgen de aantallen gestaag over de tijd, met name onder zeventigers. 

Sterke stijging doden op wegen binnen de bebouwde kom
Ruim een kwart van de verkeersdoden (ca. 190) viel op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur. 
Maar in 2022 vielen ook bijzonder veel doden op wegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur, namelijk rond de 100. Ten opzichte van de periode 2019-2021 is dit een toename van 86%. Vooral het aantal fietsdoden dat op deze wegen valt stijgt de laatste tien jaar gestaag.