Luchtvaart dit jaar gestut met 4,4 miljard euro aan fossiele subsidies

Boeing 747-400 – KLM PH-CKB – Buitenveldertbaan – EHAM/AMS – Schiphol – NL” by Frans Berkelaar is licensed under CC BY-ND 2.0

Vrijstelling van accijns op brandstof, gratis CO2-rechten en het ontbreken van btw op kerosine en tickets kost de schatkist dit jaar 4,4 miljard euro. Als de luchtvaart groeit loopt het bedrag bij ongewijzigd beleid nog verder op.

Dit blijkt onder meer uit een bijlage van de Miljoenennota waarin het kabinet inzicht geeft in de fiscale voordelen voor fossiele sectoren. De luchtvaart is met dit bedrag veruit de grootste consument van fossiele subsidies.

[…]

Omdat de vliegindustrie evenmin omzetbelasting betaalt over de ingekochte kerosine, gaat nog eens een bedrag van 553 miljoen euro op aan ondersteuning van de sector.

Door geen btw op tickets te heffen krijgt de vliegindustrie in 2023 een verdere 872 miljoen euro cadeau. Alle bedragen opgeteld gaat het om 3,6 miljard euro in een jaar waarin de piek van 2019 niet werd bereikt.

[…]

Tien procent van alle fossiele subsidies
Dat bedrag is ruim 10 procent van alle fossiele subsidies die in ons land worden verstrekt. Voor een sector die volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in goede jaren slechts 0,5 procent bijdraagt aan economie.

De hoogte van de fossiele subsidies staat in schril contrast met de bijdrage die bedrijven als KLM leveren aan de samenleving. Volgens het CBS was die slechts 2,5 miljard euro in 2022. Dit jaar zal de bijdrage hoger zijn, maar nog lang niet op het niveau van piekjaar 2018 toen de sector 4,3 miljard euro aan toegevoegde waarde leverde. Er gaat dus structureel méér subsidie de vliegindustrie in dan er aan maatschappelijke waarde uitkomt.