ACM: consumenten nog steeds de dupe van nepaanbiedingen

ecommerce, selling online, online sales
Photo by Mediamodifier on Pixabay

Webwinkels misleiden consumenten nog steeds met nepaanbiedingen, ondanks de strengere maatregelen tegen prijsmisleiding die begin dit jaar van kracht werden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder wil de websites met nepkortingen aanpakken.

Sinds 1 januari 2023 gelden er strengere regels voor zogenoemde ‘van-voorprijzen’. Verkopers mogen niet langer de prijs van een product tijdelijk verhogen om het daarna met een schijnbaar hoge korting in de etalage te zetten. Dat is een nepaanbieding: een aangegeven korting die in werkelijkheid geen korting is. De regel is nu dat de ‘van-prijs’ de laagste prijs moet zijn die in de afgelopen dertig dagen voor een product is gevraagd.

[…]

Een adviesprijs van een product wordt door een fabrikant of leverancier vastgesteld. Een verkoper hoeft zich niet aan de adviesprijs te houden en doet dat in de meeste gevallen ook niet. Toch zet een verkoper vaak een doorgestreepte adviesprijs neer naast de winkelprijs waardoor het op een korting lijkt. Dit mag van de wet. De regel voor van-voorprijzen geldt namelijk niet voor het gebruik van adviesprijzen.

[…]

Onbekend welke bedrijven fout zitten

De ACM en de Consumentenbond zijn niet blij met de regels voor adviesprijzen. Begin 2022 schreef de ACM in een brief aan het ministerie van Economische Zaken dat de regels voor van-voorprijzen ook zouden moeten gelden voor het gebruik van adviesprijzen. De bond wil dat de wet volgend jaar geëvalueerd wordt.

Welke bedrijven precies de fout in zijn gegaan, kan de ACM nog niet zeggen. De toezichthouder wil eerst zelf contact opnemen met de bedrijven om te melden dat hun aanbiedingen niet kloppen.