RET gered met miljoenen steun, bus-, tram- en metrokaartjes in januari niet duurder

Rotterdam Centraal RET 2022 lijn 25 Carnisselande” by Rob Dammers is licensed under CC BY 2.0

Het noodlijdende RET krijgt een financiële injectie van ruim 90 miljoen euro van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Het Rotterdamse OV-bedrijf kan de grote financiële problemen van de afgelopen jaren niet meer zelf oplossen. Het geld is niet gratis: de RET gaat bezuinigen op onder meer toezicht en handhaving. De reiziger merkt dit niet in de portemonnee. Er komen geen extra prijsstijgingen van de kaartjes en de reguliere prijsstijging van januari blijft in 2024 ook achterwege.

[…]

Reddingsplan op vier onderdelen

Het reddingsplan van de RET bestaat grofweg uit vier onderdelen: een extra financiële injectie van 90 miljoen van de metropoolregio, hogere opbrengsten uit de kaartverkoop, omdat naar verwachting de komende jaren meer mensen de tram, bus of metro nemen, bezuinigingen van 40 miljoen en een eenmalige storting van enkele miljoenen door de gemeente Rotterdam om het ingeteerde eigen vermogen van de OV-maatschappij op te krikken.

De MRDH verwacht dat vanaf volgend jaar het aantal reizigers van de RET jaarlijks met 3 procent zal groeien. Dat levert tot 2030 100 miljoen euro extra inkomsten op. Daarmee is de helft van het tekort van 200 miljoen weggewerkt.

De RET moet zelf ook aan de bak. Door te bezuinigen op toezicht en handhaving moet 22 miljoen worden bespaard. En de RET moet met een nieuw plan komen voor het busnetwerk. Dat moet de komende zes jaar tot een besparing van in totaal 18 miljoen leiden.