Kieswijzer: draagvlak voor meer luchtvaart neemt zienderogen af
Meer en meer partijen staan achter de krimp van Schiphol. Voor Lelystad Airport bestaat vrijwel geen draagvlak meer en er komt steeds meer oog voor de belangen van omwonenden.
Dit zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwe stemwijzer die dr Paul van der Maesen samenstelde op basis van de programma’s van de grotere partijen die meedoen aan de verkiezingen op 22 november aanstaande. De bevolking mag die dag weer stemmen voor de zetelverdeling in de Tweede Kamer.
Het meest opvallend is de afbrokkelende steun voor het openen van Lelystad Airport voor commercieel vliegverkeer. Alleen VVD en Ja21 houden vast aan die ambitie, alle andere partijen hebben het vliegveld al afgeschreven of vinden het niet eens de moeite waard er een woord aan vuil te maken.
Bij de vorige verkiezingen waren maar liefst negen van de vijftien partijen vóór opening van het poldervliegveld, nu zijn het er nog maar vijf.
Economisch belang overschat
Van groot belang voor de noodzakelijke krimp van de vliegindustrie is dat vrijwel alleen rechtse of extreem-rechtse partijen vinden dat de luchtvaart moet kunnen groeien. Daar liggen dan vooral economische overwegingen aan ten grondslag. Deze partijen geloven dat de sector een grote bijdrage levert aan de economie, terwijl statistiekbureau CBS vaststelde dat in 2022 deze sector slechts 2,5 miljard euro toevoegde met in totaal 22.000 werknemers.