Groen waterstofnetwerk moet grote industriële regio’s verbinden

Moreland Council launches renewables powered hydrogen fuel cell powered heavy vehicle fleet pilot program” by John Englart (Takver) is licensed under CC BY-SA 2.0

Het kabinet trekt ruim 9 miljard euro uit om van Nederland hét knooppunt voor groene waterstof in Europa te maken. Deze milieuvriendelijke vorm van energie is nodig om de industrie aan de klimaatplannen te laten voldoen en de CO2-uitstoot fors te verminderen. De koning geeft vanmiddag het startsein voor de aanleg van het landelijke groene waterstofnetwerk dat vijf industriële gebieden in Nederland met elkaar verbindt. Vijf vragen en antwoorden over de plannen.

1. Wat is waterstof?

Waterstof is een geur- en kleurloos gas. Je hebt grijze, blauwe en groene waterstof. Van alle waterstof die nu wordt gebruikt is 99 procent grijs. Bij grijze waterstof splits je aardgas met stoom in waterstof en koolstofdioxide (CO2). De CO2 die hierbij vrijkomt gaat de lucht in en warmt de aarde op en dat willen we niet meer.

Bij blauwe waterstof is het proces precies hetzelfde als bij grijze, maar je vangt het broeikasgas op en slaat het ondergronds op, wat zorgt voor vermindering van de CO2-uitstoot.

Bij groene waterstof splits je watermoleculen in waterstof en zuurstof. Als je voor dit proces zon- en windenergie gebruikt heet het groene waterstof en heb je geen CO2-uitstoot. Daarom wil de overheid deze versie van waterstof gebruiken om de gestelde klimaatdoelen te halen.

2. Waarvoor gebruiken we waterstof?

Waterstof is geschikt voor drie toepassingen:

  • Als grondstof in onder andere de chemische industrie, staalindustrie en raffinage.
  • Als brandstof om bijvoorbeeld zwaar vrachtverkeer op te laten rijden.
  • Als opslag voor opgewekte zon- en windenergie die niet meteen nodig is.

Hieronder een promotievideo van Shell