McKinsey: luchtvaart wil 60 procent van alle elektriciteit opeisen

blue solar panel lot
Om 30 procent van de vliegtuigen op waterstof te laten vliegen is straks anderhalf keer zoveel groene stroom nodig dan nu beschikbaar is Photo by CHUTTERSNAP on Unsplash

Als de vliegindustrie waterstof wil inzetten om ‘netto CO2-neutraal’ te worden, zal het bijna 60 procent van alle nu in de Europese Unie opgewekte elektriciteit verbruiken. Adviesbureau McKinsey schat dat er tot 1700 miljard euro aan extra investeringen nodig is.

Dit blijkt uit het rapport ‘Target True Zero: Delivering the infrastructure for battery and hydrogen-powered flight‘.

Het adviesbureau berekent dat om in 2050 ‘netto CO2-neutraal’ te zijn tot 27 procent van de vliegtuigen moet worden aangedreven via een brandstofcel in combinatie met elektrische motoren. Nog eens maximaal 6 procent van de vliegtuigen verbrandt de waterstof rechtstreeks om zo stuwkracht te genereren – vergelijkbaar met de huidige straalmotoren.

McKinsey noemt dit zelf een optimistisch scenario. Waarschijnlijker is dat een veel kleiner percentage van de vliegtuigen in 2050 waterstof gebruikt als brandstof – tot wel 50 procent minder.