Weer vallen er meer bussen uit bij de RET: ‘Het OV stort als een kaartenhuis in elkaar’

RET 1510 – Rotterdam, Utenhagestraat” by Daniël Bleumink is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Reizigers moeten weer vaker rekening houden met langere wachttijden en uitval van buslijnen. De RET is namelijk gestopt met het laten overwerken van oudere buschauffeurs die veel gaten in de dienstregeling opvulden. Door een tekort aan personeel kunnen deze veteranen niet worden vervangen en vallen er dus vaker diensten uit. Het vervoersbedrijf zegt te werken aan een oplossing.

De RET kampt al langer met een personeelsprobleem door de uitstroom van ouder personeel en een hoog ziekteverzuim door corona. Daarnaast is er krapte op de arbeidsmarkt, waardoor ook de tijdelijke inhuur van chauffeurs via uitzendbureaus en onderaannemers niet meer lukt. De maatregel om het overwerken van senioren te stoppen maakt de zoektocht naar chauffeurs alleen nog maar groter.

Het probleem met de overwerkuren speelt vooral bij de bus, omdat daar relatief veel oudere werknemers werken. Zij kunnen in het kader van de zogeheten ‘zware beroepenregeling’ vanaf 55-jarige leeftijd gebruik maken van een seniorenregeling, waarbij ze tegen doorbetaling minder hoeven te werken. Een behoorlijke grote groep (enkele tientallen chauffeurs) maakt van deze regeling gebruik.

[…]

Uitval kost geld

En dat kan de RET veel geld kosten. Als het niet voldoet aan de concessie-eisen van opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRHD), dan wordt de uitval achteraf in mindering gebracht op de toegezegde subsidie. Bij de bus mag er sprake zijn van 0,2 procent rituitval per jaar. Pas dit najaar wordt duidelijk hoeveel uitval er vorig jaar was, maar er wordt rekening gehouden met boetes. En hetzelfde geldt voor de afrekening over dit jaar.

De RET zegt de boetes binnen de lopende begroting op te vangen en werkt ondertussen samen met de MRDH aan een structurele oplossing. En dat is niet eenvoudig. “We hebben nu tientallen vacatures, maar uitzendbureaus kunnen die niet allemaal invullen. Het chauffeurstekort speelt namelijk sectorbreed. We begrijpen dat de huidige situatie leidt tot hinder voor reizigers en die willen we zoveel mogelijk beperken.”

De anonieme buschauffeur zit het allemaal niet lekker en spreekt van ‘de afbraak van het bedrijf’. “Ik hou van de RET en heb er altijd met heel veel plezier gewerkt, maar ik zie dat het naar de knoppen gaat. Iedereen doet zijn best, maar het is niet genoeg. Het bedrijf stort als een kaartenhuis in elkaar en de klanten zijn de dupe.”