Waar zijn al die ov-reizigers toch gebleven? Josi, Jonne en Johan weten het wel

commuter train” by j.o.h.n. walker is licensed under CC BY 2.0

Files zijn langer dan ooit, belangrijke wegen zijn soms maandenlang opgebroken. Je zou verwachten dat het daardoor nog nooit zo druk was in het openbaar vervoer. Niets is minder waar, sterker: ov-bedrijf RET zit in zwaar weer omdat reizigers wegblijven. Wie heeft de oplossing?

Een prijsverhoging om de kas van de RET te spekken is in ieder geval géén oplossing, afgaande op de reacties vanuit het stadhuis, van deskundigen én reizigers.

[…]

Flexwerken

Lege bussen, trams en metro’s: zo zag het openbaar vervoer eruit tijdens de coronacrisis. Na de pandemie was de RET hoopvol dat het aantal passagiers weer zou stijgen; er werd ook een flinke groei verwacht. Maar ze bleven weg. ,,Door de mogelijkheid van flexwerken – ontstaan door de pandemie – werken mensen vaker thuis en komen ze minder naar kantoor dan voorheen”, zegt Giuliano Mingardo, onderzoeker op het gebied van transport en verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Mensen die minder vaak hoeven te reizen, lijken dan ook vaker de auto te pakken.

Maarten Zeilmaker van reizigersvereniging Rover, beaamt dat: ,,Veel mensen hebben in de pandemie een auto aangeschaft, waarmee ze in deze autovriendelijke stad zich makkelijk van A naar B kunnen verplaatsen”, vertelt hij. Ook ziet hij dat het duurder maken van de prijzen niet zou helpen. ,,Het jaagt de mensen alleen maar weg. En als ze eenmaal weg zijn, is het weer lastig om ze te terug te krijgen

Rotterdam: RET Tram 2130” by harry_nl is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Energiekosten

Behalve met de afname van het aantal reizigers, kampt het regionale vervoerbedrijf ook, door de inflatie, met hoge energiekosten en een hoog ziekteverzuim. De subsidie die de vervoerder krijgt – per jaar gebaseerd op de berekende kosten die ze verwachten te hebben – is niet meer genoeg om alle kosten te dekken. Dit jaar overleeft het bedrijf nog wel, maar in de aankomende jaren kan het wel eens heel lastig worden.

,,Dat de prijzen zijn gestegen, is begrijpelijk, maar het wordt er niet voordeliger op voor de consument. Als de auto minder vaak wordt gebruikt om te forenzen, kan het voor andere gelegenheden worden gebruikt. En dat is voordeliger”, legt Mingardo uit.

Volgens de onderzoeker wordt het ov alleen weer aantrekkelijk als de prijs daalt: ,,Alleen wordt dat lastig, omdat ze voor extra subsidie moeten aankloppen bij de overheid.”

Oplossing

Maar wat zou dan wel een oplossing kunnen zijn? ,,Veel meer flexibiliteit in het openbaar vervoer. Niet in de dienstregeling, dat kan natuurlijk niet, maar wel in bijvoorbeeld abonnementen. Dat als je bijvoorbeeld een maandabonnement hebt en je maar drie keer per week naar kantoor gaat, je ook alleen voor die dagen betaald. De komst van betalen met een betaalpas, stimuleert dat ook”, oppert Mingardo.

,,Daarnaast moeten ze ook gaan kijken wat de behoefte is van de consument in de toekomst. Zodat ze zich daar beter op kunnen aanpassen, want door de pandemie is de maatschappij veel flexibelere geworden en de behoefte van de mensen dus ook.”