Particuliere verhuurder bij geschil vaak op de vingers getikt

Colorful row of houses, blue, green, yellow, orange, blue, green, pink, purple, orange, yellow, green, blue, black and silver cars, street sign, N 35th and Meridian Ave N, Seattle, Washington, USA” by Wonderlane is licensed under CC BY 2.0

Een te hoge huur, servicekosten die oplopen of gebreken aan de woning. Voorbeelden van geschillen die aan de Huurcommissie zijn voorgelegd, dat gebeurde vorig jaar 12.000 keer. De commissie kreeg vooral veel klachten van huurders die huren bij een particuliere eigenaar, blijkt uit het jaarverslag.

De huurmarkt waarover de commissie zich buigt betreft 2,5 miljoen woningen. Daarvan is 82 procent in handen van woningcorporaties en 16 procent van particuliere verhuurders. Over die laatste kwamen vorig jaar de meeste klachten binnen, 53 procent.

Uitsplitsing

Opvallend is dat particuliere verhuurders bij geschillen ook vaak in het ongelijk worden gesteld, namelijk in 89 procent van de gevallen tegenover slechts 16 procent van de woningcorporaties. Als het gaat om geschillen over huurverhogingen, wordt de verhuurder vaak wel in het gelijk gesteld.