Verzekering op maat kan consumenten pijn gaan doen

family, people, city
Photo by geralt on Pixabay

Verzekeraars verzamelen steeds meer gegevens van klanten. Daarmee kunnen ze meer gaan variëren met de hoogte van hun premies. Als deze trend doorzet, kan dat voor een deel van consumenten heel nadelig uitpakken. Premies kunnen flink stijgen en een deel van de klanten wordt zelfs onverzekerbaar.

Daarvoor waarschuwt toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) bij de presentatie van haar jaarverslag. De verzekeringssector digitaliseert in de komende tien jaar flink. Die biedt kansen, maar er kleven ook risico’s aan, vreest AFM-bestuursvoorzitter Laura van Geest.

[…]

De AFM vindt dat je grenzen zou moeten stellen aan welke informatie verzekeraars mogen verzamelen om de premiehoogte van klanten te bepalen.

Premie op maat kan ten koste gaan van solidariteit

De toezichthouder verwacht dat door algoritmes nog duidelijker wordt bij welke klanten er meer risico op schade is. Verzekeraars kunnen deze mensen dus om een hogere premie vragen. Dit kan ten koste gaan van de solidariteit, waarbij klanten samen het risico op schade dragen.