Vattenfall waarschuwt 30.000 klanten voor gevolgen van mogelijk datalek

Arild Vågen, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

Energiebedrijf Vattenfall heeft een mogelijk datalek ontdekt in zijn systemen. De kans bestaat dat de gegevens van ongeveer 30.000 klanten zijn uitgelekt. Zij zijn per e-mail geïnformeerd.

Het gaat om namen, adresgegevens, mailadressen en telefoonnummers. In sommige gevallen kunnen ook geboortedata en deels afgeschermde bankrekeningnummers zijn gelekt. Criminelen kunnen deze klantgegevens misbruiken voor bijvoorbeeld phishing en bankpasfraude.

Mogelijk is er ook inzage geweest in het (geschatte) energieverbruik en de energietarieven van deze klanten. Die informatie kan misbruikt worden voor marketingdoeleinden, waarschuwt Vattenfall.

De mogelijke gegevensdiefstal is aan het licht gekomen tijdens een onderzoek naar een eerder datalek, vertelt een woordvoerder aan NU.nl. Vattenfall heeft ontdekt dat een inhuurkracht van een externe partij klantgegevens onrechtmatig kon gebruiken.

Het datalek zat in een digitaal briefarchief. Het energiebedrijf heeft het lek gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens en de politie. Volgens de woordvoerder zijn er tot nu toe nog geen signalen dat de gegevens zijn misbruikt.