Mentaliteit in verkeer gaat hard achteruit, waarschuwt verkeerspsycholoog

people riding bicycle on road during daytime
Photo by Noralí Nayla on Unsplash

Het aantal doden in het verkeer is gestegen naar een piek sinds 2008, meldde het CBS vanochtend. Vorig jaar kwamen 737 verkeersdeelnemers om het leven en opvallend is het hogere aantal fietsers van 75 jaar en ouder. Met 150 doden waren dat er 60 procent meer dan in 2021.

Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen is niet verbaasd dat het aantal verkeersslachtoffers is gestegen: “De bevolking groeit en hoe meer mensen op de weg zitten, hoe meer kans op ongelukken.”

Het wordt steeds drukker en dat leidt tot ergernis. Tertoolen observeert het verkeer met enige regelmaat: “Bumperkleven bijvoorbeeld of nog net voor iemand langs. En fietsers nemen vaak voorrang, terwijl je voorrang moet krijgen. Verder neemt het aantal drankrijders toe en vergeet het gebruik van de mobiele telefoon niet, die is ook nog steeds een grote oorzaak van ongelukken.”

Het is volgens Tertoolen vooral een mentaliteitskwestie: “We zien dat de mentaliteit in het verkeer ontzettend achteruitgaat. Mensen geven anderen veel minder de ruimte. Ze zijn individualistisch bezig en hebben korte lontjes, ook in het verkeer.”

Fietser kwetsbaarst

“Wat we ook zien, is dat fietsers de weg vaak moeten delen met automobilisten. Als er geen vrij liggende fietspaden zijn, is de kans op ongelukken veel groter”, zegt Tertoolen. “De fietser is de kwetsbaarste verkeersdeelnemer. Die kunnen natuurlijk ook individualistisch bezig zijn en niet goed opletten, maar bij een ongeluk tussen een auto en een fietser is die laatste het kwetsbaarst van de twee.”

[…]

Betere fietspaden

De Fietsersbond is blij dat ouderen langer doorfietsen en is het eens met verkeerspsycholoog Tertoolen dat er meer vrij liggende fietspaden nodig zijn: “De infrastructuur ontwikkelt zich niet mee”, zegt directeur Esther van Garderen. “Er moet meer asfalt voor fietspaden komen, want die voldoen nu lang niet altijd aan de norm, zoals de minimumbreedte.”

[…]

Een helmplicht?

Vanuit medische hoek wordt gepleit voor een helmplicht op de fiets, kan dat helpen? “Natuurlijk is het goed om mensen die zich wat onzeker voelen in het verkeer en ook zeker ouderen, aan te raden een fietshelm op te zetten, zegt Tertoolen. Toch is hij geen voorstander van een verplichting. “Het is een beetje victim blaming, want heel vaak is de automobilist de veroorzaker van een ongeluk en om dan het slachtoffer te gaan verplichten om iets onaangenaams te doen, vind ik de verkeerde gang van zaken.”