Meeste verkeersdoden sinds 2008, vooral toename onder 75-plussers

a group of people riding bikes down a street
Photo by Dmitrii Eliuseev on Unsplash

Vorig jaar zijn in Nederland 737 mensen om het leven gekomen door een verkeersongeluk. Dat zijn er 155 meer dan in het jaar ervoor en het hoogste aantal sinds 2008. De toename was het sterkst onder fietsers van 75 jaar en ouder, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In totaal kwamen 291 fietsers om het leven en 225 inzittenden van een personenauto. Onder de andere verkeersdoden zijn voetgangers, motorrijders en bestuurders van een scootmobiel.

Elektrische fiets

Van de fietsers die vorig jaar verongelukten had bijna de helft een aanrijding met een (bestel)auto. Een kwart van de fietsdoden viel bij een eenzijdig ongeluk, bijvoorbeeld door een glad wegdek, een verkeerde stuurbeweging of omdat de fietser onwel werd.

Er verongelukten 84 fietsers meer dan in 2021 en van de verongelukte fietsers waren er 150 75 jaar of ouder; in 2021 waren dat er nog 94. Ieder jaar worden het er meer, zegt het CBS.

Welke rol de elektrische fiets speelt bij het groeiend aantal dodelijke fietsongelukken van ouderen, is niet duidelijk. Weliswaar stijgt het aandeel van de e-bike in het overzicht van de geregistreerde ongelukken, maar dat kan ook komen doordat steeds meer mensen een elektrische fiets hebben.

NOS

[…]

Eind 2018 presenteerden het kabinet, de provincies, de gemeenten en vervoersregio’s nog een plan om het aantal verkeersslachtoffers naar nul terug te brengen in 2030. Dat lijkt niet te lukken.

Volgens prognoses van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) neemt op termijn het aantal ernstige verkeersgewonden door eenzijdige ongelukken met fietsers met 80 procent toe.

De 65-plusser geldt daarbij als een belangrijke risicogroep, stelt VeiligheidNL. Hun aantal groeit, want ze worden mobieler en kiezen meer voor de fiets als vervoermiddel. Dat is op zich goed, want gezond, maar de risico’s nemen wel toe.