Kritische wethouder spoort havenbedrijven aan tot actie: ‘Als we niet op tijd meeveranderen, liggen we uit de wedstrijd’

Containerschip MSC Oscar & Patrouillevaartuig P6 – Zeehavenpolitie – Maasmond – Port of Rotterdam” by Frans Berkelaar is licensed under CC BY-ND 2.0

Bedrijven in de Rotterdamse haven moeten nu echt aan de bak. Niet langer afwachten en naar de overheid wijzen, maar zelf ook aan de slag om de energietransitie mogelijk te maken. Het geduld van havenwethouder Simons raakt op. “Kijk naar wat nog wel kan, in plaats van blijven klagen over stilstand door het stikstofdossier.”

Robert Simons is sinds vorig jaar wethouder Haven, Economie, Horeca en Bestuur. Bij zijn aantreden zei hij een schone en vernieuwende haven te willen. Een haven die klaar is voor de toekomst, door over te stappen van fossiele industrie naar een waterstofeconomie. Een internationaal knooppunt voor de invoer, productie en doorvoer van (groene) waterstof naar andere landen in Noordwest-Europa.

Cruciaal punt

Die energietransitie loopt flinke vertraging op door de discussie over de stikstofaanpak en de lopende rechtszaak tegen het Porthos-project waarbij CO2 in lege gasvelden onder de Noordzee wordt opgeslagen.

Het zorgt voor ongeduld bij de wethouder. “We staan op een cruciaal punt en de tijd is krap. Er moeten nog grote stappen worden gezet als we de klimaatdoelen in 2030 willen halen. ”

Havenwethouder Robert Simons © Rijnmond

Het kabinet wil dat er vanaf dat jaar 55 procent minder CO2 wordt uitgestoten. De Rotterdamse haven kan daar een groot deel van voor zijn rekening nemen.  [….]

En dat baart de wethouder zorgen, omdat meer havens een waterstofhub voor Noordwest-Europa willen zijn. Rotterdam moet de concurrentie dus zien voor te blijven.

“Daarom was ik ook zo verrast toen de president-directeur van het Havenbedrijf Rotterdam zichzelf tijdens de Dag van de Haven een 10 gaf, omdat de haven zo goed op weg is met zeventig plannen die de haven kunnen verduurzamen. Ik vond dat nogal zelfgenoegzaam, want plannen zijn nog steeds plannen en er moet nog heel wat worden uitgevoerd.”

Uit de wedstrijd

Ook al is de uitgangspositie van de Rotterdamse haven door zijn ligging en diepte nog zo gunstig, het is volgens de wethouder nooit een vanzelfsprekendheid dat de stad daarmee ook haar positie behoudt.

Als we onze welvaart willen behouden, moet Rotterdam voortvarend aan de slag. Simons hamert op meer persoonlijk leiderschap en minder naar de overheid kijken.

“Ik zie elke keer een pavlovreactie bij de bedrijven: ze klagen dat de overheid te lang doet over de vergunningen, dat er onvoldoende ruimte op het stroomnet is of dat er onvoldoende regie is. Maar ga gewoon zelf aan de slag, met walstroom bijvoorbeeld. Dat is een bestaande techniek en kun je makkelijk versnellen zonder uitstoot.”