‘Kaartje voor bus, tram en metro wordt opnieuw duurder’

RET 1510 – Rotterdam, Utenhagestraat” by Daniël Bleumink is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Openbaar vervoer Provinciale bestuurders vrezen dat het openbaar vervoer in hun regio opnieuw duurder wordt. Zij hopen op steun van het Rijk, maar het kabinet weigert vooralsnog meer subsidie voor vervoerders.

Reizigers in het stads- en streekvervoer moeten volgend jaar opnieuw rekening houden met duurdere kaartjes. Ook dreigt de dienstregeling van bussen, trams en metro’s meer te worden beperkt.

Daarvoor waarschuwen de verantwoordelijke bestuurders in de provincies en de vervoersregio’s Amsterdam en Rotterdam/Den Haag. Zij zijn opdrachtgevers van het regionale openbaar vervoer in Nederland. Al langer klagen reizigers over de dalende kwaliteit na de coronacrisis.

[…]

De bestuurders hopen dat het Rijk opnieuw zal helpen. Woensdag spreken zij met staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat, CDA). De kans lijkt echter klein dat het kabinet opnieuw extra geld ter beschikking stelt. Heijnen heeft al eerder gezegd dat zij dat niet wil doen.

Afschaling van de dienstregeling en verhoging van de tarieven zijn dan nog de enige oplossing, aldus de bestuurders. De rek is eruit. Voor 2023, toen de kaartjes gemiddeld 7 procent duurder werden, hebben de regionale opdrachtgevers met kunst-

[…]

Meer geld in het ov

De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst (Vervoer, D66) hoopt dat de staatssecretaris – en met nadruk ook de rest van het kabinet – toch te vermurwen zullen zijn om meer geld in het ov te steken, bijvoorbeeld in de vorm van een energiecompensatie of een lagere btw voor ov-tickets. Zij verwacht dat de reizigers weliswaar zullen terugkeren in het ov, maar minder snel dan voorspeld.

„Iedereen wil een goed openbaar vervoer”, zegt Van der Horst. „Anders dan bij een dossier als stikstof is hier geen enkele discussie over. Heel veel ambities van het kabinet hebben baat bij een goed ov: de verduurzaming, de bereikbaarheid van nieuwe woningen, het tegengaan van vervoersarmoede. De staatssecretaris heeft laatst zelf gezegd dat het recht op mobiliteit een basisrecht hoort te zijn.”

‘De verdwenen buslijn’ werd rond de provinciale verkiezingen een symbool voor de kloof tussen de stad en het platteland, zegt Van der Horst. „Mark Rutte noemde zelf de verdwenen buslijn, vlak na de verkiezingen. Een goed ov verbindt Nederland. De stad met het platteland, het centrum met de buitenwijken.”