Bedrijven schoven hoge energierekening door naar consument

Koopgoot for Christmas” by Hindrik S is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Net als iedereen klaagde het bedrijfsleven vorig jaar steen en been over de hoge energieprijzen. Inmiddels blijkt dat veel bedrijven er hartstikke goed in zijn geslaagd om hun extra energiekosten door te schuiven naar de klant. En sommige bedrijfstakken verhoogden hun prijzen meer dan dat hun eigen kosten stegen.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB). Deze instantie is een belangrijke adviseur van de regering op economisch terrein. Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven (banken en verzekeraars uitgezonderd) geeft aan dat het de hogere energieprijs helemaal of bijna helemaal heeft doorgerekend aan de klant. 

In de industrie geldt dit zelfs voor ruim de helft, blijkt uit de conjunctuurenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “Die hoge energieprijzen moeten op een bepaalde manier worden opgevangen. En een manier is doorberekenen aan de klanten”, zegt Gerdien Meijerink, onderzoeker bij het Centraal Planbureau.

Niet alleen kosten doorberekend

Sommige industrietakken hebben het niet gelaten bij het doorberekenen van hun eigen gestegen kosten, blijkt uit het onderzoek. Er zit namelijk een verschil tussen hoe hard hun inkoopprijzen stegen en die van de verkoopprijzen. Dat suggereert dat bedrijven niet alleen hun eigen hogere energierekening doorschuiven naar de consument, maar ook nog eens de winstmarges opschroeven.