MOB over uitslagen van verkiezingen voor provinciale staten (17/3/2023)
Een halvering van de veestapel, in combinatie met halvering van stikstofuitstoot van mobiliteit en industrie, is en blijft de enige realistische uitweg uit de natuurcrisis.
Als we beginnen met de positieve punten zijn we blij te constateren dat FvD gedecimeerd is (verlies 10 zetels). Immers, FvD is mordicus tegen klimaat- en natuur/stikstofmaatregelen. Dit geldt in iets mindere mate ook voor de Christelijke partijen CDA/CU/SGP die met hun stemgedrag in de afgelopen jaren hebben laten zien het in de Bijbel genoemde rentmeesterschap niet serieus te nemen. Naar verwachting is het totale verlies van deze partijen 6 zetels. PVV heeft ook duidelijk zijn beste tijd gehad.
Positief is ook dat BBB tegen uitbreiding is van vliegvelden Lelystad en Schiphol: dus kunnen we Lelystad uitbreiding nu wel definitief schrappen en Schiphol laten krimpen. BBB is ook een tegenstander van wegverbreding A27 Amelisweerd. A15 is onduidelijk.
Het standpunt van BBB m.b.t. stikstofmaatregelen is niet geheel duidelijk. BBB lijkt geen problemen te hebben met de doelstelling van ca 50% reductie in 2035, maar dan wel voor alle sectoren inclusief industrie en mobiliteit.
Als de winst van BBB ervoor gaat zorgen dat het stikstofbeleid op de helling gaat dan zal dit er toe gaan leiden dat dit voor Nederland een stikstofvastloper zal gaan opleveren met enorme schade voor de economie die tot meer dan € 100 miljard zal kunnen gaan bedragen.
Klimaatprojecten zullen ook stil komen te liggen zodat Nederland zijn klimaatdoelstelling voor 2030 niet gaan halen.
De natuurdoelanalyses van de Natura 2000-gebieden in Noord-Brabant laten een verslechterd beeld zien van de natuur en bevestigen onze analyses. Aanvragen voor vergunningverlening met stikstofeffecten op Natura 2000-gebieden komen tijdelijk stil te liggen. Projecten in alle sectoren van de Brabantse samenleving worden hierdoor geraakt. Binnenkort worden de natuurdoelanalyses van andere provincies verwacht.
De politieke realiteit mag zijn veranderd. De ecologische en juridische realiteit veranderen niet door de uitslag van de verkiezingen. Zie bijvoorbeeld de recente uitspraak van de Raad van State m.b.t. de bouwvrijstelling.
Een halvering van de veestapel, in combinatie met halvering van stikstofuitstoot van mobiliteit en industrie, is en blijft de enige realistische uitweg uit de natuur/stikstofcrisis, die zonder drastische ingreep in de veestapel ook in een nationale economische crisis zal uitmonden.
Het huidige kabinet heeft als prioriteit (1) uitbreiding van vlieg- en wegverkeer, daarna (2) woningbouw en (3) klimaat. We zijn benieuwd wanneer BBB kleur gaat bekennen. Dat wordt nog heel lastig.