Verplicht geschiedenislessen over Nederlands-Indië: ‘Geen idee waar VOC voor staat’

ship, voc, historical
Photo by FrankMagdelyns on Pixabay

Het is slecht gesteld met onze kennis over de geschiedenis van Indonesië en dat is een kwalijke zaak, concludeert een commissie in opdracht van het kabinet. De onderzoekers pleiten ervoor dat de geschiedenis over Nederlands-Indië verplichte examenstof wordt: het is hard nodig om kennis bij te spijkeren. “VOC? Geen idee waar dat voor staat.”

In de winkelstraat in Breukelen is het voor inwoners flink zweten als ze worden gevraagd naar hun koloniale kennis. Waar VOC voor staat? Een vrouw die haar hondje uitlaat, gooit de handen voor haar mond: “Ik weet het echt niet. Erg hè.”

Wat Batavia was? “Ik ken alleen Batavia-Stad”, grinnikt een jongere plaatsgenoot verderop. De politionele acties kent ze wel vaag, maar omschrijf dat maar eens in een paar zinnen.  En hoe Nederlands-Indië nu heet? Een man slaakt een diepe zucht. “Het is ook zo lang geleden.”

Slecht gesteld met onze kennis

Het is slecht gesteld met onze kennis over Nederlands-Indië, concludeert een speciale commissie onder leiding van oud-minister Jet Bussemaker. In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid deed die commissie onderzoek naar onze koloniale kennis. En, belangrijker: hoe we deze kennis kunnen vergroten.

“Het koloniale verleden is de geschiedenis van ons allemaal. Door het verhaal beter te vertellen en de verschillende perspectieven met elkaar te delen ontstaan ook meer begrip en erkenning”, concludeert Bussemaker.

De commissie komt dan ook met een dringend advies richting kabinet: de geschiedenis over Indonesië moet een prominente plek krijgen tijdens de geschiedenislessen op basis- en middelbare scholen. Maak het tot verplichte examenstof, zodat elk kind weet wat mede-Nederlanders daar hebben meegemaakt.

[…]

Het kabinet reageert later vandaag op de bevindingen van de commissie, die later vandaag haar bevindingen presenteert.