Klimaatbeloftes van grote bedrijven zijn veel minder ambitieus dan ze lijken

Grote bedrijven die beloven klimaatneutraal te worden, verminderen hun uitstoot in werkelijkheid maar beperkt. Hoe ze hun klimaatplannen willen gaan uitvoeren is vaak ook niet duidelijk.

Dat blijkt uit een onderzoek dat Carbon Market Watch maandag presenteert. De onderzoeksgroep keek naar de klimaatbeloftes van 24 internationaal opererende bedrijven. Op één na beloven zij allemaal dat ze klimaatneutraal worden, uiterlijk in 2050. Maar toch brengen ze hun broeikasgasuitstoot samen met slechts 36 procent terug in de komende decennia, aldus het rapport.

Een flink deel van de uitstoot blijkt buiten de doelen van de bedrijven te vallen, of moet worden opgevangen met CO2-compensatie. Maar er is geen realistische manier om zo veel uitstoot te compenseren door bijvoorbeeld bomen te planten, zegt Silke Mooldijk van het NewClimate Institute, dat het onderzoek uitvoerde. “Dan zouden we twee tot vier keer de planeet aarde nodig hebben. Dat gaat dus niet gebeuren.”

De klimaatplannen van de bedrijven voldoen samen ook niet aan de doelen uit het Parijsakkoord, stellen de onderzoekers. Volgens Carbon Market Watch is er strenger toezicht nodig op de klimaatplannen van bedrijven en op de claims die zij richting consumenten maken.

Uit onderzoek van toezichthouder ACM bleek vorig jaar al dat veel consumenten niet begrijpen wat er wordt bedoeld als bedrijven zeggen dat een product ‘klimaatneutraal’ is. De EU werkt aan regelgeving, maar het is nog niet duidelijk hoe die precies zal werken.