Glashard bewijs dat meeste stikstofuitstoot luchtvaart wordt weggerekend

Slechts drie landen rapporteren niet over de stikstofuitstoot van de luchtvaart boven de 900 meter (bron: SATL op basis van data Europese Commissie)

De stikstofuitstoot van het vliegverkeer wordt op grove wijze omlaag gerekend door het Ministerie van Infrastructuur (I&W). Cijfers die andere landen aan de Europese Unie rapporteren, tonen dit glashard aan.Tweet

Nederland is één van slechts drie lidstaten die de stikstofuitstoot van vliegtuigen rapporteren tot een vlieghoogte van 900 meter. Dat is de uitstoot tijdens de zogenaamde landing & take-off cyclus (lto). Alle andere landen rekenen de uitstoot conform de EU-richtlijnen boven die grens toe aan het vliegverkeer. Dat wordt de cruise-fase genoemd.

Uit het overzicht van de EU blijkt dat Nederland 3,48 kiloton per jaar opgeeft voor de lto-fase. Waar bij ons land 0 kiloton staat voor de cruise-fase, zien we dat vrijwel alle andere landen daar wel een getal opgeven.

Gemiddeld over al die landen is de lto-fase van het vliegverkeer goed voor 1,12 procent van alle NOx-uitstoot in een land. In de cruise-fase – boven de 900 meter dus – wordt veel meer uitgestoten. Daar gaat het om gemiddeld 8,86 procent van de totale NOx-uitstoot in een land. Opgeteld veroorzaakt het vliegverkeer gemiddeld 9,98 procent van de nationale stikstofuitstoot.

Luchtvaart gemiddeld 10 procent van totale NOx-uitstoot
Nederland stoot in totaal 245 kiloton NOx per jaar uit, zo heeft de regering kenbaar gemaakt aan Brussel. Als we het Europese gemiddelde van 9,98 procent voor de luchtvaartindustrie doortrekken, komt dat neer op een jaarlijkse uitstoot door vliegtuigen van ruim 24 kiloton NOx.

De eerste tien in de stikstof-top-100 van minister Van der Wal

[…]

Meer dan de hele top 100 samen
Met deze uitkomst blijkt Schiphol in zijn eentje meer stikstof uit te stoten dan de rest van de hele top 100 samen – ronduit zorgwekkend met het oog op natuurherstel.

Toch lijkt deze laatste uitkomst het dichtst bij de waarheid te liggen. Immers wordt in de berekening de bovenmatige omvang van de Nederlandse vliegindustrie meegenomen die veel andere EU-lidstaten niet kennen. Nederland is het enige kleine land in Europa met een megahub binnen de landsgrenzen, alle andere megahubs liggen in landen met veel grotere thuismarkten (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Turkije).

De resultaten uit deze exercitie zijn in lijn met eerdere bevindingen van de TU Delft. De universiteit stelde dat 90 procent van de stikstofuitstoot (en 70 procent van de depositie) door het vliegverkeer niet wordt toegerekend. […]

Ook CBS ziet veel meer stikstofuitstoot luchtvaart
Ook het CBS rapporteerde dat het vliegverkeer veel meer NOx uitstoot dan de Nederlandse regering wil toegeven. Het statistiekbureau kwam tot een wereldwijde uitstoot door Nederlandse vliegtuigen van 55 kiloton NOx. Enerzijds komt een flink deel van die stikstofoxiden vrij in het buitenland en zal dan weinig invloed hebben op de Nederlandse natuur, maar anderszijds heeft het CBS niet het vliegverkeer door buitenlandse maatschappijen boven ons land meegerekend.