airport, terminal, schiphol
Photo by hpgruesen on Pixabay

De Schiphol Group heeft meerdere veehouders uitgekocht om extra stikstofruimte te krijgen voor zowel de luchthaven Schiphol zelf als Lelystad Airport. Dat bevestigt een woordvoerder van de groep.

Nog niet eerder was bekend dat het luchthavenbedrijf overeenstemming heeft bereikt met agrarische ondernemers. Schiphol zei voorheen slechts dat het alle opties onderzoekt om zijn uitstoot onder controle te krijgen.

[…]

Het is niet bekend hoeveel stikstofruimte de Schiphol Groep nu heeft geregeld. Ook niet hoeveel de uitkoopregelingen het bedrijf gekost hebben.

Forse vertraging

De aanvragen voor natuurvergunningen voor Lelystad Airport en Schiphol hebben de afgelopen maanden forse vertraging opgelopen. In de aanvraag voor Lelystad zaten grote fouten in de berekeningen van de stikstofdepositie. De warmte van de vliegtuigen was verkeerd ingeschat. En de aanvraag voor Schiphol moest over, onder meer omdat het kabinet ondertussen een krimp van 12 procent voor Schiphol heeft bekendgemaakt vanaf november 2023. Overigens neemt het kabinet pas in 2024 een besluit of Lelystad daadwerkelijk opengaat.

De uitkoop van boerenbedrijven door bedrijven en overheidsdiensten is omstreden. Het kabinet wil een voorkeursrecht krijgen bij de uitkoop van boeren en andere agrarische bedrijven voor hun stikstofvergunning. Dat zou moeten leiden tot meer regie in het beleid.

Actualiteitenprogramma EenVandaag meldde maandagmorgen op basis van openbaar gemaakte stukken (via de Wet open overheid) dat er de afgelopen tijd grote spanningen waren tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het ministerie van Landbouw over de stikstofaanvraag van Lelystad Airport. Infrastructuur gunde het vliegveld een natuurvergunning, ook al rammelde de aanvraag; Landbouw weigerde een uitzondering te maken voor Lelystad. Dat zou leiden tot grote onrust onder boeren.