Beeld ©Extinction Rebellion NOV2023

Wie had gerekend op een structurele krimp van Schiphol, wacht een teleurstelling. Minister Mark Harbers wil dat de luchthaven vanaf 2027 onbeperkt kan groeien. Dat moet gebeuren dankzij ‘stillere en schonere’ vliegtuigen.

Dat zegt minister Mark Harbers (VVD, Infrastructuur) in een interview met vakblad Luchtvaartnieuws, dat zaterdag verschijnt. Het kabinet besloot afgelopen zomer dat Schiphol juist flink moest krimpen. De luchthaven zou vanaf november 2023 geen 500 duizend vliegbewegingen meer mogen uitvoeren, maar slechts 440 duizend. Dat komt neer op een krimp van 12 procent. Aanleiding was de geluidshinder voor omwonenden.

Het kabinetsbesluit werd opgevat als een forse politieke trendbreuk: in de decennia daarvoor gaf Den Haag Schiphol juist ruim baan. Zo besloot het in 2020 nog dat de luchthaven mocht doorgroeien naar 540 duizend vluchten. Zorgen van omwonenden werden ondertussen lange tijd veronachtzaamd. Zo staat de politiek toe dat Schiphol sinds 2014 ongestraft de geluidsnormen overschrijdt, met grote geluidshinder tot gevolg.

Nu blijkt dat de Haagse liefde voor de luchtvaartsector allerminst is bekoeld. Volgens luchtvaartminister Harbers is 440 duizend vliegbewegingen de komende vijf jaar het maximum. Vanaf 2027 wil Harbers echter afscheid nemen van het maximumaantal vluchten, waardoor Schiphol ongelimiteerd zou kunnen groeien. In dat geval zal namelijk niet het aantal vluchten, maar de overlast bepalend worden.

[…]

Dat is ook de insteek van KLM, de maatschappij die verantwoordelijk is voor de helft van alle vluchten op Schiphol. Het alternatief voor de krimp is volgens KLM juist meer vluchten met minder vervuilende toestellen. Maar om deze nieuwe vloot te kunnen betalen, moet de Nederlandse luchtvaart wel verder kunnen groeien.

Universitair docent luchtvaart- en ruimtetechniek Joris Melkert (TU Delft) beaamt dat de sector weliswaar verduurzaamt, maar zegt dat het tempo niet heel hoog is. ‘Het goede nieuws: er zijn geen technische barrières. Het slechte nieuws is dat het een hoop tijd en geld kost voordat toestellen stiller en schoner zijn. Voordat we de luchtvaart verduurzaamd hebben ben je dertig jaar verder.’