Ruim 600 (web)winkels gebruiken omstreden ‘koop nu, betaal later’
Honderden Nederlandse (web)winkels laten klanten kopen op afbetaling. Dat blijkt uit de klantenoverzichten van Klarna en Riverty, de twee grootste aanbieders van ‘koop nu, betaal later’-diensten. Die diensten zijn omstreden. Toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) dringt aan op meer wetgeving. Regulering is broodnodig, zeggen ook schuldhulpverleners die spreken van een “explosie van schulden”.
Tegelijkertijd maken winkeliers graag gebruik van de diensten. Ruim 500 Nederlandse bedrijven laten hun klanten op afbetaling kopen via het Zweedse Klarna. Daar zitten veel kledingverkopers bij, maar ook slijterijen, meubelzaken, parfumwinkels en elektronicazaken.
H&M ziet de dienst als onderdeel van “een moderne shopervaring” en biedt achteraf betalen ook aan in de fysieke winkels. De meeste andere bedrijven – waaronder Ikea, Lush, Zeeman en Beter Bed – gebruiken de dienst vooral in hun webwinkels.
“We bieden onze online klanten de mogelijkheid om meubels en producten uit te proberen”, zegt een woordvoerder van Ikea. “Bij twijfel of een verkeerde inschatting kan het artikel worden geretourneerd en wordt de factuur geannuleerd.”
Riverty, de nummer 2 van Nederland, telt ruim 100 Nederlandse bedrijven als klant. Ook hier zitten bekende bedrijven bij zoals Blokker, Scapino en BCC.
[…]
Meer mensen met schulden
Dat merken ook schuldhulpverleners. RTL ontdekte dat het aantal mensen in de schuldhulpverlening met een schuld bij Klarna of Riverty afgelopen vijf jaar verdubbelde.
“Dit schreeuwt om maatregelen”, zegt Albert Nijholt, directeur van schuldhulpbedrijf Plangroep. “De laatste anderhalf jaar is het aantal mensen met dit soort schulden explosief toegenomen. Alleen al bij onze cliënten zijn er nu 4300 vorderingen.” Dat zijn allemaal mensen die al andere schulden hebben. “In sommige gevallen klappen hierdoor bestaande schuldregelingen. Er is echt bescherming nodig tegen dit soort diensten.”