Luchtfoto van aanleg van de nieuwe snelweg ter hoogte van de A13© De Groene Boog

Het nieuwe stuk snelweg dat in Rotterdam de A16 rechtstreeks verbindt met de A13 wordt een stuk duurder dan gedacht. Het viaduct in de A16 bij het Terbregseplein over de hoofdweg moet compleet worden vervangen, en kan niet worden versterkt zoals eerder gedacht. Deze tegenvaller veroorzaakt een nieuwe financiële tegenvaller van 83 miljoen euro.

Het project om de A16 met 11 kilometer te verlengen naar de A13 ter hoogte van het Rotterdamse vliegveld begint ondertussen aardig in de papieren te lopen. Oorspronkelijk werden de kosten geraamd op 1 miljard euro, maar het budget gaat richting de 2 miljard. Er moest onder meer extra geld bij om te voldoen aan strenge milieuwetten, en ook dit project heeft te maken met de gestegen prijzen van bouwmaterialen. Nu komen daar dus de extra kosten van het vervangen van het complete viaduct bij.

[…]

De nieuwe A16 gaat bij het Terbregseplein de lucht in. Daarna gaat de weg ondergronds, onder de Rotte en het Bergse Bos door, om daarna langs de noordrand uiteindelijk ter hoogte van Rotterdam The Hague Airport aan te sluiten op de A13. Verkeer tussen Den Haag en het zuiden hoeft straks niet meer over de drukke A20 binnen Rotterdam te rijden, waardoor de reistijden naar verwachting afnemen.

Het is de bedoeling dat de eerste auto’s in 2025 gebruik kunnen maken van het nieuwe stuk snelweg.

Luchtfoto werkzaamheden Rottekade @Rijkswaterstaat