vegetable stand photo
Photo by Thomas Le on Unsplash

Als het aan fabrikanten van voeding ligt gaan de prijzen die worden gerekend aan de supermarkten met gemiddeld 10 tot 20 procent omhoog, denkt de Rabobank na onderzoek. De kans is groot dat de supermarktbezoeker dit ook gaat merken.

De prijsverhogingen lijken onvermijdelijk omdat producenten de gestegen kosten nog niet volledig hebben doorberekend, aldus de bank. Tot en met oktober verhoogden fabrikanten de prijzen die zij aan supermarkten rekenen al met 22 procent.

Mix van oorzaken

De prijsstijgingen zijn veroorzaakt door de onverwacht hoge vraag na de coronacrisis, tegenvallende oogsten en ontregeld containervervoer. Vervolgens kwam daar de oorlog in Oekraïne nog overheen. 

[…]

Als het aan fabrikanten van voeding ligt gaan de prijzen die worden gerekend aan de supermarkten met gemiddeld 10 tot 20 procent omhoog, denkt de Rabobank na onderzoek. De kans is groot dat de supermarktbezoeker dit ook gaat merken.

De prijsverhogingen lijken onvermijdelijk omdat producenten de gestegen kosten nog niet volledig hebben doorberekend, aldus de bank. Tot en met oktober verhoogden fabrikanten de prijzen die zij aan supermarkten rekenen al met 22 procent.

[…]

Het schrikbeeld van lege schappen is ook een onderhandelingstactiek. “Reken op meer wapengekletter in de media, (dreigen met) stoppen van leveringen en vertragingstactieken”, aldus de bank. 

Een andere truc voor fabrikanten en supermarkten om te compenseren voor de gestegen kosten is ‘krimpflatie’. “Minder volume voor dezelfde prijs, dus 450 gram druiven in plaats van 500 gram”, legt Schreijen de tactiek uit. 

Ook meer aanbiedingen of verkoop in bulkverpakkingen behoort tot het arsenaal van bedrijven om de prijzen niet al te hard te hoeven verhogen. Door een product in minder kleine verpakkingen te verkopen, kan bespaard worden op verpakkingsmateriaal.