Het kabinet moet het uitkopen van boeren voor extra stikstofruimte voor luchtvaart en snelwegen een halt toe roepen. Twee voorstellen daartoe zijn aangenomen in de Tweede Kamer.
De eerste motie van BBB, SGP en CDA stelt dat stikstofruimte moet worden ingezet voor de legalisatie van PAS-melders en natuurherstel. En daarom moet er een einde komen aan “de stikstofjacht op boeren voor snelwegen en luchtvaart”.
PAS-melders zijn bedrijven die door een uitspraak van de Raad van State in 2019 plotsklaps illegaal werden. Sindsdien hebben veel ondernemers een vergunning nodig voor hun bedrijf, terwijl tot die tijd een melding volstond.
Deze zomer werd bekend dat Rijkswaterstaat zes boerenbedrijven had opgekocht om de verbreding van de A27 bij Utrecht mogelijk te maken. En gisteren kwam via NRC het nieuws naar buiten dat Schiphol Group boeren heeft uitgekocht voor stikstofruimte voor zowel luchthaven Schiphol zelf als Lelystad Airport.
Op dit moment voldoet Schiphol niet aan de stikstofregels. De luchthaven heeft een natuurvergunning nodig en daarvoor moet de stikstofuitstoot fors omlaag. Vorig jaar gaf Schiphol nog aan niet van plan te zijn om boerenbedrijven rond het vliegveld op te kopen.
[…]
Het kabinet wil zelf ook meer regie hebben over de verdeling van de stikstofruimte. Het recht van eerste koop zou bij de overheid moeten komen te liggen. Het kabinet hoopt dat per april geregeld te hebben.