Gemeentelijke aanslag belastingen en heffingen

city skyline under white cloudy sky during daytime
Photo by Stephan on Unsplash

Iedereen die in Rotterdam woont ontvangt elk jaar het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen.

Het aanslagbiljet ontvangt u per post of via Mijn Overheid. Op het biljet staan maximaal drie belastingen vermeld. 

Ieder huishouden betaalt afvalstoffenheffing.

Bent u eigenaar van een woning of bijvoorbeeld een garagebox? Dan staat ook rioolheffing en OZB-belasting op uw aanslagbiljet.

In deze video krijgt u informatie over uw belastingaanslag en wat u kunt doen.

Welke belastingen betaal ik als Rotterdammer?

Afvalstoffenheffing: Ieder huishouden betaalt afvalstoffenheffing.

De gemeente haalt het huisvuil op bij woningen. Daarna verwerken wij het huisvuil. Met het geld van de afvalstoffenheffing betalen wij de hiervoor gemaakte kosten. Zo houden we Rotterdam schoon.

Ieder huishouden betaalt afvalstoffenheffing. Het maakt niet uit hoeveel afval u heeft.
Het aantal personen dat op uw adres staat ingeschreven bepaalt hoeveel u moet betalen.

Wilt u weten wat wij doen met de opbrengsten van de afvalstoffenheffing? Via onderstaande links kunt u hierover korte video’s bekijken:

Wat kost het per jaar?

•    Adres met 1 persoon: € 337,10
•    Adres met 2 personen: € 403,90
•    Adres met 3 tot en met 5 personen: € 437,30
(bij meer personen kan het bedrag hoger worden)


Kwijtschelding afvalstoffenheffing aanvragen

U kunt vragen of u maar een deel van de afvalstoffenheffing hoeft te betalen. Dit heet: kwijtschelding aanvragen. U kunt kwijtschelding online, per e-mail of per post aanvragen.

Voor wie is het

  • Inwoners met een laag inkomen kunnen kwijtschelding aanvragen.
    Bijvoorbeeld mensen met een uitkering, of mensen met alleen AOW.
    Hebt u geldzorgen? Mogelijk kan de gemeente meer voor u doen.
    Lees hierover op de pagina Geldzorgen.
  • Zelfstandig ondernemers.
    Zij moeten in het nieuwe jaar jaarcijfers aanleveren.

Bewijsstukken

U hoeft geen bewijsstukken mee te sturen. Bewaar wel bewijsstukken.
De gemeente kan later om kopieën vragen.

Bij uw aanvraag wordt gekeken naar uw situatie nu.
Bijvoorbeeld: U vraagt in 2024 kwijtschelding aan voor een aanslag uit 2023.
Dan kijkt Belastingen naar uw situatie in 2024.
Dan heeft de gemeente extra bewijsstukken nodig.

Voorwaarden

Voldaan moet worden aan eisen ten aanzien van eventueel spaargeld, een motorvoertuig etcetera. Check hiervoor zelf deze pagina op Rotterdam

Inkomen

Recht op kwijtschelding hebt u bij een laag netto-inkomen op of rond bijstandsniveau. Hebt u bijvoorbeeld een bijstandsuitkering of alleen AOW? Dan kunt u met uw inkomen kwijtschelding aanvragen. Hebt u een partner? Dan telt het netto-inkomen van uw partner ook mee. De bijstandsnormen kunt u vinden op: www.rotterdam.nl/hoogte-bijstandsuitkering. Voor pensioengerechtigden zijn de normen hoger.

Als uw netto-inkomen met vakantiegeld hoger is dan bijstandsniveau, hebt u waarschijnlijk geen recht op kwijtschelding. Als uw inkomen net boven bijstandsniveau ligt, adviseert de gemeente u om toch een verzoek om kwijtschelding te doen. Door bepaalde uitgaven hebt u mogelijk toch recht op kwijtschelding.