Eye Filmmuseum staakt sponsoring door KLM vanwege klimaat
Duurzaamheid
Filmmuseum Eye in Amsterdam neemt geen sponsoring meer aan van KLM, omdat dat niet meer past bij zijn klimaatbeleid. Andere grote culturele instellingen in de hoofdstad zijn niet van plan hun sponsorrelatie met het luchtvaartbedrijf te beëindigen.
Eye Filmmuseum in Amsterdam wil KLM niet langer als sponsor. Het museum heeft het sponsorcontract met de luchtvaartmaatschappij per 1 januari niet verlengd. Sponsoring door KLM past niet bij het duurzaamheidsbeleid van het museum, zegt directeur Bregtje van der Haak na vragen van NRC.
KLM sponsort meerdere grote culturele instellingen in Amsterdam, waaronder het Rijksmuseum en het Koninklijk Concertgebouworkest. KLM noemt zijn vluchten in zijn recentste jaarverslag als „een belangrijke levensader voor de bloeiende toeristenindustrie en culturele sector van Amsterdam”.
Klimaatactivisten van Fossielvrij NL, Extinction Rebellion en Reclame Fossielvrij noemen het „fantastisch” dat Eye zich niet meer door KLM laat sponsoren. Zij en enkele andere klimaatactiegroepen demonstreerden in september bij het museum vanwege de sponsoring door KLM. „Bedrijven als KLM vernietigen onze leefomgeving en proberen daarna hun imago op te poetsen via sponsoring van de cultuursector”, aldus de actievoerders in een geschreven reactie.