Steden willen af van de benzine-brommer, maar veel brommerrijders peinzen er niet over een e-scooter aan te schaffen

Gasoline on Naxos” by macloo is licensed under CC BY-NC-ND 2.0

Uitstootvrij verkeer Benzinebrommers moeten in de steden plaatsmaken voor elektrische varianten. Prijs en helmplicht werken tegen.

Het zijn de jongens van de Haagse Midnight Crew. Een bonte verzameling bromfiets- en scooterfans die onverwacht ergens in de stad opduiken voor zogeheten Ride Outs. ‘De Midnight Crew uit Den Haag’ noemen ze zich. Brommerfans die met opgevoerde motor en soms afgeschermde kentekens, toeren uithalen. Met veertig, vijftig man rakelings op een wiel langs elkaar scheren; linksom en rechtsom elkaar inhalen. Of even racen op de snelweg en op tijd uit elkaar stuiven als de politie eraan komt. Het zijn gelegenheidsgroepjes die her en der in het land opduiken. Ze waarschuwen elkaar een half uur tevoren via internet, zegt de 18-jarige Soufian Bakker. Hij was er vaker bij met zijn Kymco Super 8, een opgevoerde sportscooter uit 2011. Ze delen de liefde voor de spanning, maar vooral voor de klassieke benzinebrommers en scooters

Veel steden zijn die Vespa’s of Yamaha’s liever kwijt dan rijk. En dan niet vanwege die nachtelijke rides, maar vanwege de milieuvervuiling en de fijnstofuitstoot op de fietspaden. Ze moeten weg van de fietspaden en worden straks geweerd uit de milieuzones. Nijmegen loopt daarin voorop; daar moeten de benzine-brommers vanaf 2025 helemaal het veld ruimen in de stad, zo heeft de gemeenteraad eerder deze maand besloten. Formeel mogen gemeenten brommers niet weren uit die milieuzone, maar staatssecretaris Vivian Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat, CDA) wil dat met een kleine wetswijziging op termijn tóch mogelijk maken.

[…]

Sloopsubsidies en bijdrage in de aanschaf van elektrische brommers en scooters moeten de benzinerijders over de streep trekken. Maar of dat toereikend is? Nijmegen wil ook ‘vervoersarmoede’ voorkomen, inwoners die zich, ondanks die subsidieregelingen geen elektrische variant kunnen permitteren. Desnoods moeten er daarom ook ná 2028 nog tijdelijke ontheffingen verleend worden.