Hoe een nieuwe snelweg de kans op file verkleint én vergroot

A16Li – Tunnelmond Rottemerentunnel” by DutchRoadMovies is licensed under CC BY-NC-SA 2.0

Om de meest filegevoelige weg van het land te ontlasten, werd in opdracht van Rijkswaterstaat ruim zes jaar aan een nieuwe weg rond Rotterdam gewerkt. Voor de aanleg werden opgravingen gedaan – op twee plekken zijn resten aangetroffen uit de Steentijd, IJzertijd en late middeleeuwen – en verdween 10 hectare bos (zo’n veertien voetbalvelden) en weidegrond. Toch noemt de combinatie van bouwbedrijven die de weg heeft aangelegd het project ‘De Groene Boog’, enkel begrijpelijk voor wie naar de kaart kijkt.

Nieuwe rijksweg tussen A16 en A13
Bron: a16rotterdam.nl NRC 311025 / StS

De eerste automobilisten reden begin oktober al over De Boog, richting Dordrecht en Breda. Deze week openden ook de rijbanen richting Delft en Den Haag. Dinsdagavond was daarmee de file-vuurdoop: de avondspits op dinsdagavond is gewoonlijk erg druk. En door het ingaan van de wintertijd het weekend ervoor verwachtte Rijkswaterstaat zelfs een ‘zeer zware spits’, met tot 600 kilometer file op de Rijkswegen. 

Het nieuwe stuk snelweg verbindt de A13 met de A16, en moet bereikbaarheid van het noordoostelijke deel van Rotterdam verbeteren en de filedruk verminderen. Daarvoor moeten automobilisten nog wel wennen aan de nieuwe situatie – verkeerskundigen zeggen dat zoiets tot een jaar kan duren. 

Toch zijn de eerste veranderingen in verkeersstromen al direct na opening van de nieuwe weg te zien. In de avondspits van afgelopen dinsdag reed er uiteindelijk méér verkeer over de nieuwe A16 dan er verdween op het stukje A13 dat het moet verlichten. 

„Een drukke avondspits, maar gelukkig niet zo megadruk als de ochtendspits”, zei Tim Schaap van de ANWB op Radio 1. „11 kilometer en 25 minuten file.”

Hoe kan het dat de nieuwe weg verkeersstromen verlicht en verzwaart tegelijk? Elf kilometer nieuw asfalt heeft een beetje verkeer van de A13 afgehaald, maar ook meer verkeer aangetrokken op diezelfde A13. Zoals eerder onderzoek ook al heeft aangetoond, geldt het adagium ‘aanbod creëert vraag’ ook voor wegenbouw.

DSC_0008.jpg” by jeroenvanlieshout is licensed under CC BY-NC-ND 2.0