Wie elektronica koopt, kan vaak veel meer dan twee jaar garantie krijgen – maar niemand weet precies hoeveel

Autoriteit Consument en Markt Toezichthouder ACM richt zich in een campagne tot consumenten: leg je er niet bij neer als een verkoper hooguit twee jaar garantie biedt. Maar een klant die strijdvaardig is, kan in een juridisch moeras verzeild raken. Want de wet is vaag.
Een wasmachine die het na 3,5 jaar ineens begeeft? Ongeacht de sticker op de zijkant die drie jaar ‘fabrieksgarantie’ belooft, mag je als consument verhaal halen bij de verkoper. Zelfs als die schouderophalend wijst op de garantietermijn van twee jaar die overal in de Europese Unie geldt. Laat je dus niet met een kluitje het riet insturen, waarschuwt de Autoriteit Consument en Markt (ACM), die woensdag haar publiekscampagne hierover aftrapte: ‘Garantie maar 2 jaar? Vaak niet waar!’
Volgens de ACM zorgt de aankoopgarantie geregeld voor onduidelijkheid. Deels komt dat doordat consumenten hun rechten niet goed kennen, deels doordat verkopers zich niet aan de wet houden. De toezichthouder kreeg er in de eerste zes maanden van 2025 al bijna net zo veel klachten over als in het hele vorige jaar: 3.500 tegen 3.900 in 2024.
Het belangrijkste twistpunt is volgens de ACM de wettelijke garantieperiode, vooral bij consumentenelektronica. Die gaat in Nederland namelijk verder dan de EU-richtlijn van twee jaar: je moet als verkoper in Nederland zo lang garantie geven als het product redelijkerwijs zou moeten meegaan, stelt de Wet Consumentenkoop.
En dat biedt veel ruimte voor interpretatie. Want hoelang is ‘redelijkerwijs’? En gaat een dure merkkoelkast van Duitse makelij niet een stuk langer mee dan een budgetmodel?
Om haar punt te kunnen maken in de publiekscampagne, nam de ACM een aantal producten onder de loep. Zo moet een koelkast of wasmachine van 500 euro toch zeker acht jaar meegaan, aldus de ACM. En een waterkoker van 40 euro minimaal twee jaar. Wie 750 euro uitgeeft aan een laptop, mag verwachten dat die het na minimaal vijf jaar nog steeds doet – bij netjes gebruik, natuurlijk.
Gaat een apparaat in die periode toch stuk, dan moeten verkopers reparatie of een goed alternatief bieden. Ze mogen daarvoor geen administratie- of reparatiekosten rekenen. Reparaties moeten ook binnen redelijke tijd worden uitgevoerd. Al verschilt het hier ook per apparaat hoe lang je het kwijt bent: een laptopscherm herstellen kan nu eenmaal langer duren dan het knopje op een wekkerradio.